Voor het eerst 4 zeges op rij: Max Verstappen wint in Zandvoort wéér voor eigen publiek
i

Getty Images

Voor het eerst 4 zeges op rij: Max Verstappen wint in Zandvoort wéér voor eigen publiek

Brian Vesseur • 18:39, 04-09-2022 / Laatste Update: 04:04, 12-12-2023

De Grand Prix van Nederland is prooi voor Max Verstappen. In Zandvoort pakte hij voor zijn thuispubliek wéér de zege. Voor de wereldkampioen betekent het zijn 4e zege op rij én de 2e zege op rij in Nederland. Chaos op de oranje tribunes aan de Nederlandse kust!

Het publiek in Zandvoort zag Verstappen vanaf pole position vertrekken. Eigenlijk had de Nederlander geen topstart, maar door Charles Leclerc af te snijden ging hij alsnog als nummer 1 de 1e bocht in. Vervolgens was het een kwestie van wegrijden bij de Ferrari-coureur.

Vernieuwde DRS

En dat ging hem best goed af, want in ronde 3 had hij al meer dan een seconde voorsprong op Leclerc. Belangrijk, want in ronde 3 mag de DRS open als je binnen een seconde zit van je voorligger. De FIA (bazen van bijvoorbeeld de Formule 1) hebben besloten dat de DRS al in de laatste bocht open mag in Zandvoort, een primeur! Als je niet weet wat DRS is, check dan dit even.

Ferrari verneukt 2 pitstops

Verstappen, Leclerc en ook Leclercs teamgenoot Carlos Sainz begonnen op de softbanden. Oftewel: zoveel mogelijk snelheid in de 1e ronden. In ronde 13 en 14 gingen veel coureurs naar binnen voor hun 1e pitstop, in ronde 15 was Sainz de 1e van de toppers die naar binnen ging, maar zijn pitstop duurde liefst 12,7 seconden! Er ging van alles mis, waardoor óók de pitstop van Sergio Pérez misging. De teamgenoot van Verstappen reed over de rommel van Ferrari heen, die daar nog lag te slingeren. Gelukkig hield de auto van de Mexicaan er geen schade aan over; hij won zelfs een plekje door de slechte stop van Sainz.

In ronde 18 ging ook Leclerc naar binnen voor zijn stop. Daarmee werd ook de tactiek van Mercedes interessant: zij begonnen op de mediumbanden en kwamen zo op P2 (Lewis Hamilton) en P3 (George Russell terecht). Als laatste van de toppers kwam ook Verstappen naar binnen, in ronde 19. Hij kwam terug op P3, waardoor de Mercedes-coureurs een plekje opschoven. Verstappen had na zijn pitstop een voorsprong van 5 seconden op Leclerc. De Monegask had op dat moment wel de snelste ronde op zijn naam staan.

Mercedes verrast met harde band

We spoelen even door naar ronde 33 (van de 72), het nummer van Verstappen. Op dat moment had de Nederlander de snelste ronde én een voorsprong van 8 seconden op nummer 2 Leclerc. Pérez lad op dat moment 3e, voor Hamilton, Russell en Sainz. De Mercedes-coureurs reden op dat moment overigens op de harde band. Dat werkte prima, want een rondje later zette Russell de snelste ronde neer óp die harde band.

Dat die harde band verrassend goed werkte, bewees Hamilton. Hij pakte Pérez - die op de mediumband reed - op de baan. Vervolgens zat Hamiltons teamgenoot Russell ook meteen op de staart van de Mexicaan. In ronde 42 (van de 72) besloot Pérez naar binnen te duiken voor zijn laatste stop. Hij kwam op P7 terug de baan op, met ook de harde banden onder zijn auto.

Dat deed Red Bull om te testen of die harde band écht werkte. En die werkte, want Pérez reed direct de snelste ronde in zijn 1e rondje. Gestoord! Leclerc besloot in ronde 46 ook naar binnen te gaan voor die harde band en hij kwam voor Perez weer de baan op. Dat gaf de volgende tussenstand: Verstappen (1 stop), Hamilton, Russell, Leclerc en Pérez (allemaal 2 stops).

Virtual Safety Car

Door een gek gedoetje rondom Yuki Tsunoda (zijn auto stopte ermee) kwam er een Virtual Safety Car. Voor Verstappen hét moment om naar binnen te gaan voor die harde band. Om te counteren en nog kans te maken op de zege, kozen de Mercedes-coureurs allebei voor de mediumband.

Safety Car

Wat daarna gebeurde, was héél opvallend. In ronde 57 van de 72 was er een Safety Car en Red Bull koos toen voor de zachtste band voor Verstappen. Daarmee kwam hij op P3 terecht én moest hij dus nog 15 ronden rijden. Op het einde nog een inhaalrace voor de Nederlander, dus. Vervolgens moest de Safety Car door de pitstraat gaan, wat ervoor zorgde dat beide Mercedessen ook nieuwe banden onder hun auto zette. Dat is overigens best bijzonder, het is niet gek als je dit niet begrijpt.

Verstappen schoof daardoor in ieder geval 1 plekje op. Het belangrijkste om te weten: in ronde 61 van de 72 ging de race weer van start, met Hamilton op P1 (op de mediums), Verstappen op P2 (op de softs), Russell op P3 (op de softs) Leclerc op P4 (op de softs), Pérez op P5 (op de mediums) en Sainz op P6 (op de softs).

Meteen bij de herstart pakte Verstappen Hamilton! P1. Vervolgens was het voor de wereldkampioen een kwestie van P1 vasthouden en zijn softbanden managen. Vervolgens pakte Russell (die dus ook op de softs reed) zijn teamgenoot Hamilton ook!

In de laatste ronden hield de Nederlander zijn P1 vast. Overwinning! Russell werd 2e, Leclerc pakte P3 nog, Hamilton werd 4e, Sainz 5e en Pérez 6e. Fernando Alonso was best of the rest met P7. Sainz kreeg een 5 seconden tijdstraf vanwege een onveilig vertrek uit de pitstraat, wat hem véél plekken kostte. Hij werd daardoor 8e: Pérez dus op P5, Alonso op P6 en Lando Norris op P7.

4 op een rij

Het is de 1e keer in de carrière van Verstappen dat hij 4 races op rij wint. Hij won in Frankrijk, Hongarije (vanaf P10), België (vanaf P14) en nu dus in Nederland.