Estavana Polman kende een glansrijke carrière als handbalster. Vorige maand stopte ze. Toch waren er niet alleen hoogtepunten. Ze ging op "lelijke" wijze weg bij de Deense topclub Esbjerg, waar ze groot werd gebracht. "Ik zag ze als mijn familie."
Polman vertrok vroeg naar Denemarken om daar te gaan handballen. Eerst voor SønderjyskE, vervolgens voor Esbjerg. Daar bestormde ze de internationale handbaltop. De Nederlandse leek haar carrière daar te beëindigen, maar alles veranderde toen er een kink in de kabel kwam. In de zomer van 2022 werd haar contract voortijdig ontbonden.
Even daarvoor werd Polman disciplinair geschorst omdat ze niet in wilde vallen in de Champions League. Dat zag de clubleiding als vertrouwensbreuk. Nu doet Polman openhartig haar kant van het verhaal.
'Het doet zeer dat het op die manier eindigt'
Ze verliet de Deense topclub met "pijn in haar hart". Nog altijd is die wond niet helemaal geheeld. "Er is nog steeds ergens héél diep een pijnpunt. Ik heb Esbjerg als mijn familie gezien, ik ben daar opgegroeid als klein meisje naar echt een volwassen vrouw. Ik kwam daar toen ik 20 jaar oud was en ben daar bijna elf seizoen geweest. Dan doet het zeer dat het op die manier eindigt", zegt ze in de podcast Studio Sedee
"Het is gewoon jammer", vindt Polman, die had gehoopt op betere communicatie vanuit de clubleiding. "Dat de wegen scheiden, is prima. Dat gebeurt, ook in het bedrijfsleven", gaat de voormalig handbalster verder. "Ik kan wel een hele moeilijke vrouw zijn", beaamt Polman. "Ik ben heel duidelijk, ik heb mijn mening wel klaar. Ook heb ik een groot ego, dat durf ik wel te zeggen."
Geen weg meer terug
"Maar in dit opzicht was het gewoon hele slechte communicatie. Dat kwam omdat de pers zich ermee ging bemoeien. Dan wordt het voor veel mensen lastig, dan komen ze onder druk", aldus Polman. Het enige wat ze wilde, was eerlijkheid. "Als je me te oud vindt, of te duur na twee blessures. Zeg dat dan. Dat kan. Dat is normaal in een carrière. Of het leuk is? Nee. Maar je kunt er wel over discussiëren en op een normale manier uit elkaar gaan."
In de ogen van Polman was er geen weg meer terug toen de media zich ermee gingen bemoeien. "Dan wordt het lelijk. Ik kon niks zeggen wat niet waar was, want dan wordt je contract ontbonden", schetst de partner van oud-voetballer Rafael van der Vaart. "Het zijn lastige situaties. Ik gaf echt om de mensen daar - en nog steeds. Maar het is jammer dat het zo is gegaan. Nu weet ik goed hoe ik het niet zou aanpakken."
Situatie Estavana Polman bij Oranje
Ook bij Oranje viel Polman een tijdje buiten de boot, toen huidig bondscoach Henrik Signell in 2024 wilde verjongen. "Het Nederlands elftal is een ander verhaal. Daar heb ik uiteindelijk een excuus voor gehad en is over gepraat. Als dat goed gecommuniceerd was, dan was er niks aan de hand geweest."
Vorige maand stopte het handballeven voor Polman. Onder toeziend oog van partner Rafael van der Vaart, bonuszoon Damián en dochter Jesslynn speelde ze haar laatste wedstrijd voor Rapid Bucuresti.
Volg Sportnieuws.nl op Google Discover)