Beitske Visser: 'In het ziekenhuis zag ik beelden van de crash: 'Ow shit, ben ik dat?'
i

Getty Images

Beitske Visser: 'In het ziekenhuis zag ik beelden van de crash: 'Ow shit, ben ik dat?'

Joris Kaper • 15:09, 04-11-2022 / Laatste Update: 03:03, 12-12-2023

Voor coureur Beitske Visser kwam het seizoen van de W Series, de speciale raceklasse voor vrouwen, in oktober onverwachts tot een einde. De coureur uit Sneek zat in een lekkere flow en won zelfs de laatste race van het afgebroken seizoen. Sportnieuws.nl sprak met haar over de W Series, haar toekomst, vrouwen in de autosport en haar zware crash op Spa-Franchorchamps vorig jaar.

Door: Joris Kaper

Hoi Beitske, ben je niet in een soort zwart gat gevallen na het cancellen van de laatste rondes van de W Series dit seizoen?

Nee hoor, haha, ik heb het druk genoeg. Maar ik had wel graag het seizoen in de W Series afgemaakt, want ik zat in een goede flow en dat had ik graag door willen zetten. Maar in ieder geval heb ik de laatste race nog gewonnen.

Het seizoen in de W Series werd met nog 3 races te gaan afgeblazen wegens geldgebrek. Kwam dat voor jou ook zo onverwacht als voor mij?

Nou ja, geldgebrek: één van de investeerders had niet betaald. In Singapore kregen we te horen dat er 'iets' aan de hand was, maar uiteindelijk wisten we het definitieve nieuws niet veel eerder als toen het nieuws in de media verscheen. Door het voortijdige einde gingen de races in de VS en Mexico (2 rondes) niet meer door.

Door het cancellen ben je uiteindelijk 2e geworden in de eindstand dit seizoen. Tevreden?

Nou, je wil natuurlijk altijd winnen en ik zat de laatste wedstrijden in een goede flow (1e in Singapore, 3e in Hongarije, red.). Dus wie weet wat er had kunnen gebeuren. Maar Jamie Chadwick stond ver voor in het kampioenschap, dus ik weet niet of ik haar nog in had kunnen halen. En gezien al het drama van vorig jaar (zie onder) mag ik ook gewoon tevreden zijn met die 2e plaats.

Vallen er nu geen grote gaten in je agenda nu die laatste races niet doorgaan?

Nee hoor! Ik ben druk bezig met simracen, ik train veel en ik heb meetings met (eventuele) sponsoren. En ik ben met mijn manager natuurlijk aan het kijken wat de opties zijn voor volgend jaar. En ik sport veel, ik wil nog fitter worden. Ik ben nog steeds herstellende van mijn crash op Spa-Franchochamps vorig raceseizoen.

Dat was een ongelofelijk heftige crash. Gaat dat niet tussen je oren zitten?

Nou ja, je moet zo snel mogelijk weer in de auto gaan zitten. Ik zat de week erna alweer in de auto en die crash heeft wel 100.000 keer door mijn hoofd gespookt. Maar niet op het moment dat ik in de auto zit. In het ziekenhuis heb ik beelden gezien van de crash. Dan denk ik: 'ow shit, ben ik dat?'. Ik was wel bij bewustzijn de hele tijd, maar je hebt niet door wat er gebeurt, dat gaat allemaal zo snel. Maar ik heb het ook anders bekeken. Die crash was zo heftig, maar het feit dat ik daar zo 'makkelijk' uit ben gestapt, geeft ook aan dat het eigenlijk heel veilig is. Zo kijk ik er naar.

Ben je wel eens bang?

Nou, als er iemand recht op je afkomt, dan zeker ja. Maar bij zo'n crash heb je gewoon geen tijd om na te denken en bang te zijn. Toen ik voorafgaand aan die crash de achterkant van m'n bolide verloor, dacht ik alleen maar: 'shit, ik heb m’n kwali verkloot.' Ik was niet bang om gewond te raken ofzo. Toen ik na die crash stil lag, kon ik pas nadenken. Ik zag onder mij een plas vloeistof. Ik dacht direct aan benzine, dat kan makkelijk in brand vliegen. Gelukkig bleek het achteraf radiatorvloeistof te zijn.

Mentaal heb je er geen last van gehad dus, maar lichamelijk wel?

Ja, fysiek heb ik er nog lang last van gehad, ik had m'n rug en ribben gekneusd. Het herstel is goed verlopen, maar het heeft gewoon heel lang geduurd. Ik voel dat nu soms nog steeds, alhoewel het gelukkig wel oké is. Maar het heeft bijvoorbeeld 6 maanden geduurd voordat ik weer goed kon hardlopen zonder pijn.

Je bent ook veel bezig met simracing. Hoe zit dat precies?

Ik race als ik tijd heb in de World eX Prix. De teams daarin bestaan uit een e-racer en een profcoureur. Ik heb vorige week nog geraced en ben 4e geworden, maar 2e bij de pro's. Coureurs als Dries Vanthoor, Nico Müller en Romain Grosjean doen daar aan mee. Daar zitten dus best wat leuke namen tussen. Ik sta onder contract bij BS+COMPETITION en doe in principe alle races mee. Maar als ik niet kan omdat ik ergens 'in het echt' moet racen, dan valt er iemand voor mij in. Maar als het even kan, dan race ik.

Hoe zit het met de W Series volgend seizoen?

Het is nog even afwachten, ik weet niks meer dan dat ze druk bezig zijn met het nieuwe seizoen en dat alles er redelijk positief uitziet. Als dat doorgaat neem ik aan dat ik er weer bij ben, aangezien ik dit seizoen 2e ben geworden. Maar het liefst rijd ik een dubbel kampioenschap. Dus naast de W Series nog een andere tak van autosport.

Je bent de 1e Nederlandse vrouw die meedeed aan de 24 Uur van Le Mans en je was in 2020 zelfs de hoogst geklasseerde Nederlander op de 9e plek in de LMP2-klasse en 13e overall.

Dat is iets om trots op te zijn, ja. We waren dat jaar als enige team met 3 rookies, allemaal vrouwen. Ik was zelfs last-minute invaller voor iemand anders. En als je dan ook nog eens als beste Nederlander eindigt, dan mogen we heel tevreden zijn met dat resultaat.

Tenslotte: Wat zou er moeten gebeuren om vrouwen in de autosport te ondersteunen?

Sowieso ons de kans geven. Maar ik denk dat alles met karten begint. In de top van de autosport zijn weinig vrouwen, maar als je kijkt bij alle 10-jarigen op de kartbaan, waar het eigenlijk begint, daar is het precies hetzelfde. Daar zie je ook weinig meisjes rondlopen. Dan is de kans dat één van hen de top haalt ook kleiner. Er moet dus iemand zijn die bewijst dat vrouwen dit ook kunnen. Ik heb in de W Series ook laten zien dat het kan.

Maar het begint op jonge leeftijd. Uiteindelijk zal het wel goedkomen, maar het heeft tijd nodig. Als je nu begint met 6-10 jarigen, dan duurt het nog 10 jaar voordat zij er zijn. Dus je lost dat niet in 1 of 2 jaar op.