In de shorttrackwereld is er van alles veranderd. De wereldbekercyclus heet voortaan World Tour en landen hebben bijnamen gekregen. Nederland heet voortaan Dutch Lions, bijvoorbeeld. Ondanks dat de schaatsbond ISU zo zijn ambities toont, hebben ze rond de World Tour toch niet alles helemaal op orde.
Het eerste weekend vindt momenteel plaats in het Canadese Montreal en het tweede evenement zou georganiseerd worden in Salt Lake, begin november. Daar gaat een streep doorheen. De reden klinkt ietwat amateuristisch: de Olympic Oval beschikt niet over de juiste boarding. Dat zijn de kussens die schaatsers opvangen na een eventuele val.
De schaatsbaan is wel voorzien van boarding, maar die voldoet niet aan de vernieuwde eisen. En het is niet gelukt om op tijd een lading te bestellen en monteren die daar wel aan voldoet.
Teleurstellend
De schuld hiervan ligt overigens niet bij de ISU, maar bij de schaatshal in Salt Lake (Utah, Verenigde Staten). ISU heeft inmiddels Montreal bereid gevonden om dan ook maar de tweede World Tour voor zijn rekening te nemen. Remy de Wit, technisch directeur van de Nederlandse schaatsbond KNSB, zegt: "Het is tegelijkertijd teleurstellend dat de World Tour in Salt Lake City niet kan doorgaan. Veiligheid staat echter voorop en daarom hebben wij ook aangegeven niet in de VS te willen rijden, zolang er geen goedgekeurde boarding voorhanden is."
De ISU geeft excuses voor de gang van zaken. "De ISU is er zich van bewust dat de hele gang van zaken allesbehalve ideaal is voor alle betrokken partijen, maar verzekert dat er alles aan wordt gedaan om de competitie te laten doorgaan volgens de geldende veiligheidsregels".
Xandra Velzeboer
Xandra Velzeboer, namens Dutch Lions present in Montreal, geeft een reactie op de situatie tegenover Schaatsen.nl: "Het maakt mij persoonlijk niet uit wáár we rijden, als we maar kunnen rijden; ik vind veiligheid belangrijker. Dat er daarom voor gekozen is om de World Tour in Salt Lake City niet door te laten gaan, vind ik logisch en daar ben ik blij mee. Bijkomend voordeel is dat we nu niet hoeven te reizen, dus hebben we in plaats van een toch altijd vermoeiende reisdag een extra rustdag."
,fit(480:))