Dit is waarom alle tennissers in het wit moeten spelen op Wimbledon

Redactie Sportnieuws.nl • 24 juni 2026 om 13:27 / Update: 13 minuten geleden
Stel Sportnieuws.nl als voorkeursbron in op Google
Dit is waarom alle tennissers in het wit moeten spelen op Wimbledon
i

Novak Djokovic droeg in 2024 een grijze kniebrace bij zijn witte kleding. © Getty Images

Stel Sportnieuws.nl als voorkeursbron in op Google
Redactie Sportnieuws.nl • 24 juni 2026 om 13:27 / Update: 13 minuten geleden

Wie Wimbledon aanzet op televisie, ziet meteen dat het beroemdste tennistoernooi ter wereld net even anders is. De grasbanen, het Britse publiek, aardbeien met slagroom en natuurlijk de kleding van de spelers springen direct in het oog. Op Wimbledon verschijnen tennissers namelijk vrijwel volledig in het wit op de baan, maar waarom is dat eigenlijk?

De traditie gaat terug tot de negentiende eeuw. Wimbledon werd voor het eerst georganiseerd in 1877 en stond destijds bekend als een sportevenement voor de Britse elite. In die tijd gold zweten in het openbaar als onbeschaafd. Witte kleding zou zweetvlekken minder zichtbaar maken dan gekleurde outfits en daarom werd wit de standaard op de tennisbaan. Pas in 1963 werd ook daadwerkelijk in de regels vastgelegd dat tennissers daarin moeten spelen.

Waar veel oude sporttradities inmiddels verdwenen zijn, houdt Wimbledon stevig vast aan de beroemde dresscode. Sterker nog: het grandslamtoernooi heeft één van de strengste kledingregels in de sportwereld. Volgens de officiële voorschriften moeten spelers ‘bijna volledig wit’ gekleed zijn zodra ze de baan betreden.

Dat betekent dat niet alleen shirts en broeken wit moeten zijn, maar ook sokken, petjes, rokjes, trainingspakken en zelfs onderkleding. Opvallende kleuren zijn nauwelijks toegestaan. Zelfs crèmekleurig of gebroken wit levert soms al problemen op.

Ophef rond Roger Federer en Novak Djokovic

Door de jaren heen zorgde dat regelmatig voor discussie en opvallende momenten. Zo moest Roger Federer in 2013 zijn schoenen aanpassen omdat de zolen oranje waren. Ook Andre Agassi had jarenlang een moeizame relatie met Wimbledon. De Amerikaan hield van kleurrijke outfits en sloeg het toernooi in het begin van zijn carrière zelfs over vanwege de strikte kledingregels.

Twee jaar geleden zorgde Novak Djokovic ook voor wat ophef. Hij was vlak voor Wimbledon geblesseerd geraakt en droeg tijdens het toernooi een grijze kniebrace. Daarmee leek de Serviër een grijs gebied te hebben gevonden in de regels, want de organisatie greep niet in en dus speelde hij het hele toernooi met het hulpmiddel.

In 2012 werd het spelers overigens eenmalig toegestaan om wel in gekleurde kleding te spelen op Wimbledon. De Olympische Spelen waren toen in Londen en dus werd het tennistoernooi van dat evenement op het heilige gras gespeeld. Het bestuur van de tennisclub besloot toen dat de tennissers gewoon in de kleuren van hun land mochten uitkomen.

i

Roger Federer in de kleuren van Zwitserland tijdens de Olympische Spelen van 2012 op Wimbledon. © Pro Shots

Vrouwen met donker ondergoed

Dat was echter eenmalig en dus zullen ook dit jaar alle spelers weer in het wit verschijnen. Wel werd er de afgelopen jaren een aanpassing gedaan aan de regels bij de vrouwen. Verschillende speelsters vonden de volledig witte kleding onpraktisch tijdens menstruatieperiodes. Daar ging de organisatie in mee en dus mogen zij tegenwoordig ook met donker ondergoed spelen op Wimbledon.

Hoewel critici vinden dat het toernooi met de traditie blijft hangen in het verleden, houdt Wimbledon toch vast aan die klassieke uitstraling. Volgens de organisatie zijn juist de tradities een belangrijk onderdeel van de identiteit van Wimbledon. Daarmee onderscheidt het evenement zich van de Australian Open, Roland Garros en de US Open, waar spelers veel meer vrijheid hebben in hun outfits.

Volg Sportnieuws.nl op Google Discover