Boze KNVB stuitert van LINKS naar RECHTS vanwege Snollebollekes-reclame

10 juni 2021

ANP
Snollebollekes, Oranje, EK voetbal, Jumbo, KNVB, Nederlands elftal

De marketingafdeling van Jumbo kan vast een mooie bonus tegemoet kan zien. Waarom? De supermarkt krijgt veel gratis reclame met dank aan de KNVB. De KNVB is boos omdat de supermarkt doet alsof het gelinkt is aan Oranje terwijl Albert Heijn de officiële sponsor is.


De KNVB vroeg zelfs of Jumbo de reclame wil aanpassen. Hier heeft de bond een aantal redenen voor. De ene reden is logischer dan de ander. Zo is het een beetje gek dat de KNVB doet alsof het nummer 'Links Rechts' van de Snollebollekes van de Oranje Leeuwinnen is omdat zij het liedje adopteerden tijdens hun gewonnen EK van 2017.

Leeuwinnen
Er werd toen door de Leeuwinnen regelmatig op dat nummer gefeest, maar dat maakt het liedje natuurlijk niet van de KNVB. Daarom probeerde de bond nog een aantal andere redenen te geven waarom het de reclame graag van de buis wil: de getoonde oranjestoet zou te veel lijken op de parades die de KNVB organiseert bij interlands.

Ook een vrij kansloos verhaal natuurlijk. Desondanks stuurde de KNVB een sommatie naar Jumbo met het verzoek om de reclame desnoods stop te zetten. Dit weet De Telegraaf omdat het de brief in handen heeft. Jumbo gaat niet op het verzoek in, al scheelt het natuurlijk maar weinig of de reclame is wel een echt EK-spotje. En Jumbo vindt het zelf ook niet leuk als anderen iets met Max Verstappen doen.

Juichcape
Ook vindt Jumbo het maar raar dat een groep wandelende mensen in oranje gekleed – in 2021 met een juichcape van de supermarkt – exclusief bij de KNVB zou horen. Het lijkt erop dat de KNVB ook wel snapt dat het weinig kan doen, want de bond besluit het er verder bij te laten. Al kan het nu wel laten zien dat het opkomt voor de belangen van zijn eigen sponsoren.