Mijlpaal voor Feyenoord: directeur onder de indruk van documentaire Santiago Giménez

Mijlpaal voor Feyenoord: directeur onder de indruk van documentaire Santiago Giménez

Rick Kraaijeveld • 21:45, 11-01-2024 / Laatste Update: 10:47, 06-08-2024

Feyenoord ONE is sinds een dag in de lucht. De documentaire over superspits Santiago Giménez is daar vanaf donderdag te zien. Een drukke periode voor commercieel directeur Ruud van der Knaap, die lang heeft gewerkt aan Feyenoord ONE. Sportnieuws.nl sprak hem op de première van de documentaire GIMENEZ. Na afloop stond er een blij man: "Mensen zijn trots dat wij dit als eerste voor elkaar hebben gekregen."

Van der Knaap had voor de première GIMENEZ nog niet gezien, voor hem was het dus ook de eerste keer dat hij de documentaire zag. "Ik vind het heel bijzonder om te zien hoe onze Mexicaanse spits zich zo thuis voelt in onze stad Rotterdam. Ook samen met zijn vriendin natuurlijk, het is een bijzondere twee-eenheid die twee. Wat ik ook nog niet wist, is dat zijn voetbalcarrière aan een zijden draadje heeft gehangen. Dat was mooi en indrukwekkend om te horen."

Trombose

In de documentaire vertelt Giménez over een moeilijke periode in zijn leven. Hij was 17 jaar toen er door de dokters werd verteld dat hij nooit meer zou kunnen voetballen door trombose in zijn arm. Hij moest daarvoor worden geopereerd en daarna 'voor het leven' aan de bloedverdunners. Daar mag je niet mee voetballen. Wonder boven wonder werd er bij het laatste onderzoek geconstateerd dat alles erg goed was afgelopen na drie operaties en therapie. Zo kon hij gewoon weer voetballen.

Lees hier wat bekende Feyenoorders van Santiago Giménez vinden

Feyenoord ONE

Feyenoord is de eerste club in Nederland die een eigen videoplatform heeft, afgeleid van clubs als Real Madrid en Liverpool. Het heeft wel een behoorlijke poos geduurd voordat het project helemaal was afgerond. "We hebben anderhalf jaar gewerkt aan de dienst zoals die er nu vandaag de dag is. Er is ongeveer tweehonderd uur aan beeldmateriaal. Het is nog niet duidelijk welke kant de streamingdienst op zal gaan, dat is leuk en spannend tegelijk. Er is in ieder geval veel behoefte aan een dienst als deze waar veel content samenkomt."

Fans moeten wel betalen voor de streamingservice, ongeacht of je een seizoenkaart hebt of niet. Dat zorgde eerder bij andere clubs wel voor negatieve reacties. Maar daar verwacht Van der Knaap geen problemen mee. "Daar is onderzoek naar gedaan, naar wat hebben supporters over voor zo'n dienst en daar is dit uitgekomen. We hebben rekening gehouden met trouwe supporters, want leden met een seizoenkaart krijgen korting op een jaarabonnement. Ook zijn er veel dingen gratis te zien, iedereen kan er dus gewoon op. Denk aan persconferenties, samenvattingen van wedstrijden en interviews met spelers."

Lees ook: 'Feyenoord-spits Santiago Giménez geeft inkijkje in zijn leven: 'Moeilijk in het begin''

GIMENEZ

GIMENEZ moest de knaller worden waarmee Feyenoord ONE gepresenteerd zou worden, maar het idee voor de documentaire was al veel eerder geboren. Al bij de aankomst van Santi in Nederland werd hij gefilmd. "Ik denk dat we dat met meer spelers doen, we volgen meer spelers in het dagelijks leven en op de club. Giménez is gewoon razend populair. Hij maakt wat los bij de mensen en wij wilden er graag achter komen waarom dat nou is. Voor mij staan zijn voetbalkwaliteiten nog steeds op nummer 1, dat vind ik het allermooiste aan hem."

Giménez zelf was ook gelijk verkocht toen een eventuele documentaire ter sprake kwam. Hij is natuurlijk ook al het een en ander gewend met zijn vriendin die veel filmt en doet. Zij studeert zelfs aan een filmacademie. "Santi voelt zich heel erg thuis hier, waardoor hij zichzelf is. Hij houdt van de stad en laat dat ook altijd zien, en omdat hij dat doet, krijgt hij die liefde ook weer terug. Hij vond het leuk om met media en social media bezig te zijn, dus dat idee is vanzelf ontstaan", vertelde Van der Knaap.