Niek Kimmann is hard ten val gekomen en heeft daarbij zijn sleutelbeen gebroken. De olympisch BMX-kampioen deed mee aan een race om een stevige trainingsprikkel op te doen, maar zijn veelbelovende optreden kreeg enkele seconden na de kwalificatie een bijzonder pijnlijke afloop.
Kimmann besloot mee te racen nu de Nederlandse ploeg in de buurt was. Voor de ervaren BMX’er was het een mooie kans om met een zwaar verzet te trainen. Dat pakte aanvankelijk uitstekend uit: bij pas zijn derde 200 meter kwalificeerde hij zich knap als vierde.
Harde val
Lang kon de 30-jarige Nederlander daar echter niet van genieten. Enkele seconden na zijn geslaagde kwalificatie ging Kimmann hard onderuit. De BMX’er belandde daarbij ongelukkig op de grond, brak zijn sleutelbeen en kreeg bovendien een flinke klap op zijn hoofd. Hij deelde de beelden hiervan op Instagram.
De Nederlander baalt zichtbaar van de nieuwe tegenslag. "Om het zacht uit te drukken: ik baal enorm", liet hij weten op Instagram. Hoe lang zijn herstel gaat duren, is nog niet duidelijk. Kimmann weet naar eigen zeggen ook nog niet wat de gevolgen zijn voor zijn verdere planning, maar hoopt zo snel mogelijk weer op de fiets te kunnen stappen.
Gouden olympiër
De nieuwe tegenslag komt dus hard aan voor Kimmann, die al jarenlang een vaste waarde is in de mondiale BMX-top. De Nederlander kroonde zich in 2014 tot wereldkampioen bij de junioren en pakte een jaar later ook de wereldtitel bij de elite. Zijn absolute hoogtepunt beleefde hij in 2021, toen hij in Tokio olympisch goud veroverde.
Die prestatie kreeg destijds extra glans, omdat Kimmann kort voor de olympische wedstrijd bij een trainingsincident zijn knie had geblesseerd. Toch wist hij zich op tijd te herstellen en reed hij naar de gouden medaille. Ook nu wacht hem een lastige herstelperiode, maar zijn instelling lijkt onveranderd: Kimmann wil er alles aan doen om zo snel mogelijk terug te keren.
Volg Sportnieuws.nl op Google Discover)