UCI gaat wielrenners die met deze houding koersen flink straffen

Bart van der Wijst • 8 februari 2021 om 19:22 / Bijgewerkt op 6 augustus 2024 om 18:33
Stel Sportnieuws.nl als voorkeursbron in op Google
UCI gaat wielrenners die met deze houding koersen flink straffen
Stel Sportnieuws.nl als voorkeursbron in op Google
Bart van der Wijst • 8 februari 2021 om 19:22 / Bijgewerkt op 6 augustus 2024 om 18:33

De UCI is flink bezig om de wielersport veiliger te maken. Eerder kwam al de verscherping van de regels bij dranghekken. Per 1 april mogen renners zelfs niet meer op de stang van hun fiets afdalen en de 'tijdrithouding' op een gewone fiets wordt verboden.

"Renners moeten de standaardhouding op de fiets aannemen", was het oordeel van de UCI. "De voorarmen als ondersteuningspunt op het stuur leggen, is dan ook verboden behalve tijdens tijdritten."

Staffen!

De UCI wil renners die na 1 april toch die houdingen aannemen flink stf. Dat kan zijn in de vorm van een geldboete (1.000 Zwitserse frank), 25 strafpunten om de UCI-ranglijst en/of diskwalificatie uit de koers.

Volg Sportnieuws.nl op Google Discover