Niet eerder stond Vincent Verbeek met een tennisracket in zijn hand, totdat zijn zoontje op les ging. Hij nam een proeflidmaatschap en dat wakkerde bij hem het vuurtje aan dat nooit meer is gedoofd. ‘‘Het sociale stuk is hartstikke leuk, maar het mentale deel vind ik echt heel gaaf.’’
Vier jaar geleden is het voor Vincent allemaal begonnen bij De Sluipers, de tennisclub in Reeuwijk. Hij vertelt opgewekt over zijn ervaringen. ‘‘Een van de eerste dingen die ik hoorde: ‘Jij bent zeker een voetballer?’ Dat kwam omdat ik zoveel liep. Blijkbaar valt dat op bij tennissers.’’
Een kick
Het eerste jaar boekt Vincent ‘een heel grote vooruitgang’ dankzij de lessen die hij volgt en de wedstrijden die hij speelt. ‘‘Tennis is - naast het sportieve - voor mij een mentale uitdaging. Je speelt vaak meer tegen jezelf dan tegen je tegenstander. Als ik een mooie winner sla, dan krijg ik daar echt een kick van.’’
Beeld ter illustratie. © KNLTB
Mooie vriendschappen
Vincent heeft mooie vriendschappen aan het tennis overgehouden, zijn vrouw vanwege zijn aanstekelijke enthousiasme weer aan het tennissen gekregen en hij is inmiddels bestuurslid. Vincent en zijn vrouw zijn volledig gegrepen door het tennisvirus. ‘‘Ik heb geluk gehad dat ik in een heel leuk tennisgroepje terecht ben gekomen. Met hen speel ik nog altijd competitie. We komen inmiddels ook bij elkaar op de verjaardagen. Ja, ook als we verliezen, is het na de wedstrijd nog gezellig.’’
Het is een ongeschreven regel om na de wedstrijd met je tegenstander een drankje te doen. ‘‘Dat was nieuw voor me’’, vertelt Verbeek. ‘‘Je kent elkaar vooraf niet, maar het is heel raar als je dit niet doet. Ook zo leer je steeds nieuwe mensen kennen. Vooral het spelelement heeft me echt helemaal gegrepen.’’
De belangen zijn groot
Op de dag van het interview speelt Vincent ’s avonds de slotdag van zijn competitie. Wie proftennis kijkt, ziet dat het razend spannend kan zijn, maar ook bij de amateurs zijn de belangen groot. ‘‘Voor de vorige speelronde konden we nog kampioen worden, nu moeten we inmiddels vrezen voor degradatie. Zo snel kan het gaan.’’ Dat maakt de sport volgens Vincent zo leuk. Tennis is toegankelijk voor iedereen. “Bij onze vereniging sluiten regelmatig voetballers aan.’’
Beeld ter illustratie. © Marleen Fouchier Leeuwenbergh
Zomer Challenge
Wie een keer tennis wil proberen, kan zich via de Zomer Challenge van de KNLTB aanmelden bij de plaatselijke tennisclub. Dit is een kort lidmaatschap van drie tot vier maanden waarmee jij in de zomer lekker tennist en ook lessen/clinics krijgt van een leraar. Ideaal dus om in de zomer actief te blijven sporten.
Raak je net als Vincent direct verkocht aan de sport? Dan kun je je definitief als lid inschrijven. ‘‘Het spel is echt geweldig’’, benadrukt de tennisfan. Zijn conclusie: tennis is niet alleen goed voor lichaam en geest, maar ook voor vriendschappen. Voor je het weet heb je er net als Vincent leuke vrienden bij.
)