Max Verstappen werd ook afgelopen seizoen wereldkampioen in de Formule 1. Niet met zo'n overmacht als vorig jaar, wat hem financieel weer wat scheelt. Verstappen betaalt in 2025 namelijk aanzienlijk minder voor zijn superlicentie.
Rijden in de Formule 1 brengt namelijk niet alleen geld in het laatje, er moet ook worden betaald om er te mogen racen. Dat gebeurt via de zogeheten superlicentie, een soort rijbewijs van de FIA voor de coureurs. Verstappen moet daarvoor in 2025 liefst 1.022.234 euro aftikken. Daarmee is hij voor het vierde jaar op rij het meest kwijt.
10 december 2024, 19:50
Max Verstappen was afgelopen seizoen de bestbetaalde Formule 1-coureur. Niet zo gek, gezien hij voor de vierde keer wereldkampioen werd. Hij laat ook financieel de concurrentie ver achter zich.
Rookies zijn het goedkoopst uit
Jack Doohan (Alpine), Kimi Antonelli (Mercedes) en Gabriel Bortoleto (Sauber) hoeven het minst te betalen van het hele stel. Voor dat drietal geldt een bedrag van 11.453 euro. Dat is het basisbedrag voor de superlicentie. Overigens moet Sergio Pérez heel wat minder betalen dan zijn collega Verstappen, mits hij in de Formule 1 blijft. Er gaan geluiden dat de Mexicaan weggaat bij Red Bull.
Wat kost een superlicentie in de Formule 1?
De rekensom is heel simpel. Het standaardbedrag van van 11.453 euro plus een bedrag van 2313 euro voor ieder gescoord WK-punt. In het geval van Verstappen is dat 11.453 + 1.010.781 (2313x437 punten) = 1.022.234 euro.
11 december 2024, 07:54
Pierre Gasly heeft voor een unieke prestatie gezorgd in de Formule 1. De Fransman van Alpine bleef een jaar lang schadevrij en dat was voor het eerst. Zelfs viervoudig wereldkampioen Max Verstappen is dat nooit gelukt.
Max Verstappen stuk goedkoper uit
In 2023 domineerde Verstappen van start tot finish en kwam hij tot een recordaantal punten van 575. Daardoor moest hij 1,2 miljoen euro betalen om dit jaar in de Formule 1 te rijden. De Nederlander kwam daar nog goed mee weg, aangezien er toen nog 'oude prijzen' golden. Het standaardbedrag was 10.400 euro en voor ieder behaald punt betaalde hij 2100 euro.
Verstappen betaalt in 2025 dus aanzienlijk minder ten opzichte van het afgelopen seizoen. Toch zal hij het nauwelijks voelen, gezien zijn jaarsalaris van 50 miljoen euro bij Red Bull. Daarbovenop komen nog bonussen. Ook hoeft Verstappen niet het volledige deel van de superlicentie te betalen, een deel regelt zijn team.
Kosten superlicentie per coureur
Coureur | Team | Punten in 2024 | Bedrag in 2025 (in euro's) |
Max Verstappen | Red Bull Racing | 437 | 1.022.234 |
Lando Norris | McLaren | 374 | 876.515 |
Charles Leclerc | Ferrari | 356 | 834.881 |
Oscar Piastri | McLaren | 292 | 686.849 |
Carlos Sainz | Williams | 290 | 682.223 |
George Russell | Mercedes | 245 | 578.138 |
Lewis Hamilton | Ferrari | 223 | 527.252 |
Sergio Pérez | Red Bull Racing* | 152 | 363.029 |
Fernando Alonso | Aston Martin | 70 | 173.363 |
Pierre Gasly | Alpine | 42 | 108.599 |
Nico Hülkenberg | Sauber | 41 | 106.286 |
Yuki Tsunoda | RB Visa Cash App* | 30 | 80.843 |
Lance Stroll | Aston Martin | 24 | 66.965 |
Esteban Ocon | Haas | 23 | 64.652 |
Alex Albon | Williams | 12 | 39.209 |
Oliver Bearman | Haas | 7 | 27.644 |
Liam Lawson | RB Visa Cash App* | 4 | 23.705 |
Jack Doohan | Alpine | - | 11.453 |
Kimi Antonelli | Mercedes | - | 11.453 |
Gabriel Bortoleto | Sauber | - | 11.453 |
* Het is nog onduidelijk wie er in 2025 in het zitje naast Max Verstappen zit bij Red Bull Racing. Dat kan 'gewoon' Sergio Pérez zijn, al gaan er geluiden dat hij vertrekt. Zijn opvolger zal dan waarschijnlijk Yuki Tsunoda of Liam Lawson zijn. In dat geval komt er ook een plekje vrij bij RB.