Het is mede aan alle successen van Max Verstappen te danken dat Robert Doornbos zoveel werk heeft als tv-analist en spreker op events. Sportnieuws.nl belde eerder deze week met Doornbos, naar eigen zeggen een 'mega-Max-fan'. "Ik denk dat hij in 2026 in een Mercedes rijdt."
Het werd bij wijze van spreken al geroepen toen hij nog in de luiers zat: Max Verstappen wordt de grootste Formule 1-coureur die de wereld ooit gezien heeft. We zijn nu een paar jaar onderweg, dus willen we van Ziggo Sport-analist Robert Doornbos weten: is Max inderdaad onderweg om de grootste allertijden te worden: "Ik denk het wel. Het is ongelooflijk hoe foutloos hij is geworden sinds 2021."
"Ik was een groot Schumacher-fan, of laat ik zeggen ‘ben een fan’ want ik hoop dat die man nog leeft. Maar ik ben ook een mega-Max-fan. Het is een machine. Als ik mensen spreek die met hem werken bij Red Bull - en die hebben gewerkt met de allergrootsten: Sebastian Vettel, Robert Doornbos, Max Verstappen - zij zeggen allemaal dat Max next level is."
1 november 2024, 14:16
Het Formule 1-circus is neergestreken in Sao Paolo voor de Grand Prix van Brazilië. Met nog vier races voor de boeg en een voorsprong van 47 punten van Max Verstappen op nummer 2 Lando Norris, is het nog altijd spannend. Sportnieuws.nl belde met Ziggo Sport-analist Robert Doornbos: "Max heeft waanzinnig geleverd dit seizoen. Dat gedoe in Mexico heeft hij niet nodig, daar had hij zich een hoop gezeik kunnen besparen."
Constanter dan Schumacher
Hoewel het legioen Verstappen-fans gigantisch is, ontbreekt het soms aan respect volgens Doornbos: "Het wordt soms niet genoeg gewaardeerd door de Nederlandse fans: o, hij heeft weer gewonnen. Maar om een race te winnen, om een heel weekend tot perfectie uit te voeren, dat is al een prestatie op zich. Zo gedisciplineerd heb ik Schumacher dat ook wel zien doen, maar niet zo constant als Max."
1 november 2024, 21:02
Max Verstappen begint zaterdag vanaf P4 aan de sprintrace in Brazilië. Titelconcurrent Lando Norris leek er met pole position vandoor te gaan, maar McLaren-teamgenoot Oscar Piastri pakte P1 nét voor zijn neus weg.
Zoveel mogelijk races
Max Verstappen klaagde eerder deze week in de Duitse sportkrant Bild over de te volle racekalender. De regerend wereldkampioen zou liever achttien races rijden dan de huidige 24. Hoe denkt Doornbos daarover? "Van mij mogen het er 24 zijn, omdat ik het gewoon heel leuk vind om te doen. Analyses geven van Formule 1-races en alles wat erbij komt kijken, speelt een belangrijke rol in mijn leven. Dus wat mij betreft kunnen er niet genoeg races zijn."
"Aan de andere kant begrijp ik ook de onrust bij de coureurs. De fysieke en mentale input is enorm met 24 weekenden, en dan hebben zij nog de luxe en het comfort dat ze in hun jet stappen en naar huis vliegen na een race. Maar teamleden zijn soms gewoon dertig dagen weg bij hun gezin, als er drie weekenden achter elkaar geracet wordt. De sport is enorm succesvol, maar je moet ergens een streep trekken. Dus ik denk dat Max pech heeft met zijn 18 races. Dat gaat niet meer lukken."
13 april 2024, 06:56
Robert Doornbos presenteert - op geheel eigen wijze - de grid van de toekomst. 2025 belooft een jaar te worden met een groot aantal transfers in de Formule 1. Met slechts twintig stoeltjes te vergeven moet er een flinke stoelendans plaatsvinden. Wie rijdt straks waar?
Wat moet Max doen?
Verstappen heeft een aantal exit-clausules in zijn contract. Wat zou Doornbos hem adviseren om te doen? "Ik denk dat hij in 2026 in een Mercedes rijdt. Dat zei ik al aan het begin van dit jaar. Die kans zal hij niet laten schieten. En eigenlijk ben je dan natuurlijk helemaal de allergrootste als je op het juiste moment van team kan wisselen. Want laten we eerlijk zijn: Red Bull gaat niet nog vijf jaar dominant zijn in deze sport. Zijn ze nu al niet meer."
"Via mijn bronnen weet ik wat Mercedes hem biedt, daar kan hij moeilijk nee tegen zeggen. Mercedes wint nu misschien geen races, maar dat maakt niet uit: het gaat om 2026. En in 2014, na de introductie van de hybride motoren, had Mercedes ook echt niet het beste chassis of het beste aerodynamische pakket. Ze hadden gewoon de beste motor en dat compenseerde voor alle andere problemen die die auto had. Een motor is gewoon heel dominant in deze sport, dus als je bij de juiste fabrikant zit dan doe je goede zaken."
24 oktober 2024, 10:37
Lewis Hamilton beleefde een vreselijk weekend tijdens de GP van de Verenigde Staten. De Britse zevenvoudig wereldkampioen verpeste zijn kwalificatie en crashte in de race vervolgens al na drie rondes. Hamilton wordt komend weekend in Mexico dan ook een sessie aan de kant gehouden. Andrea Kimi Antonelli mag dan revanche nemen voor zijn dramatische debuut bij Mercedes.
Hamilton naar Ferrari
Lewis Hamilton verruilt volgend seizoen zijn Mercedes-stoeltje voor een Ferrari-cockpit. Nieuws waar de oud-Formule 1-coureur zich om verkneukelt: "Ik denk dat het goed is voor iedereen. Voor Ferrari, voor Lewis, voor de sport. Max zal het niet interesseren. Good for him, zal hij zeggen. Hij had niet de ambitie om daar naartoe te gaan, denk ik. Als fan, liefhebber en analist vind ik het waanzinnig dat de zevenvoudig wereldkampioen het daar gaat proberen."
"Lewis is het nog niet verleerd", vult Doornbos aan. "En volgens mij komt hij op het juiste moment binnen als Ferrari deze trend doorzet. Dan zit hij daar natuurlijk heel goed."