Marketingsensatie Angel Daleman (17) wekt verbazing: 'Ze heeft een bepaalde sparkle'
i

Angel Daleman. © Getty Images

Marketingsensatie Angel Daleman (17) wekt verbazing: 'Ze heeft een bepaalde sparkle'

18:42, 24-01-2025

Angel Daleman komt als een komeet in de Nederlandse schaats- én shorttrackwereld. Al vroeg was duidelijk dat de pas 17-jarige een uniek talent is. Daar speelden haar ouders handig op in door de juiste begeleiding te vinden. Zij raken niet uitgesproken over de marketingsensatie die ze is.

Daleman liet zich dit jaar al zien op de langebaan en bij het shorttrack. Toch heeft ze bewust de keuze gemaakt om de rest van het seizoen te langebanen. Dat doet ze voornamelijk in de kleding van TeamNL, aangezien ze zich plaatste voor de World Cups. Op kwalificatietoernooien draagt Daleman echter haar eigen pak mét logo.

Daleman is namelijk nog te jong om bij een commerciële ploeg te rijden. Wel traint ze mee bij Team Essent onder Jac Orie en haar vertrouwenspersoon Dave Versteeg. Naarmate Daleman steeds bekender werd, werd de media-aandacht steeds groter. Dus kwamen ze bij Dennis Klaster en Dille Rikkert uit van House of Sports. "Angel vroeg ons of we haar op dezelfde manier konden begeleiden als we bij Suzanne (Schulting, red.) doen", zegt Rikkert in NRC.

Rikkert merkte gelijk dat hij niet zomaar iemand onder zijn hoede had. "Je zag meteen dat ze een persoonlijkheid heeft, een bepaalde sparkle. Ze komt goed uit haar woorden, ze is een goede verschijning, ze is enthousiast en energiek. Dat kom je niet vaak tegen", erkent hij. Volgens zijn collega heeft Daleman ook voordeel uit haar naam, die ze kreeg van haar ouders' liefde voor het nummer Angels van Robbie Williams.

Rijtje met iconische schaatsnamen

"Je hebt Rintje, Sjinkie, Jutta, allemaal hele bijzondere namen. Angel past in dat rijtje, het beklijft, het is internationaal. Dat werkt heel goed in marketing", aldus Klaster. Ook heeft een engel vleugels, wat voor Dalemans logo zorgde.

De eerste versie werd vroeger gemaakt door een vriendinnetje. "Zij borduurde dat voor Angel op handdoeken en op de hoesjes om haar ijzers heen. We gebruikten het eigenlijk vooral om ervoor te zorgen dat we in de kleedkamer haar spullen niet kwijtraakten", blikt moeder Bellina terug. House of Sports gaf het eerste logo een kleine upgrade, zodat Daleman er langer van kan profiteren. Veel druk levert het volgens haar moeder niet op: "Zij vindt het gewoon vooral heel gaaf en cool."