🎥 | Tom Dumoulin legt uit: hoe werkt de sprint in de Tour de France?

Matthijs Nijhuis • 16:20, 04-07-2023

De Tour de France is inmiddels in volle gang. Ergens in het zuiden van Frankrijk rijden 22 ploegen met in totaal 176 renners elkaar het snot voor de ogen. In totaal worden er zo'n 3500 kilometers versleten! Veel etappe's eindigen in een sprint, waarbij de snelste rijders alles geven om als 1e over de streep te komen. Vraag jij je nou af: hoe werkt de sprint in de Tour de France? 3-voudig etappewinnaar Tom Dumoulin legt voor NOS uit hoe het zit!

Lees ook: Discussie na 3e etappe Tour de France: reed winnaar Jasper Philipsen zijn landgenoot Wout van Aert in de weg?

Verschillende rollen wielerteam

Een wielerteam bestaat uit 8 deelnemers met ieder een eigen rol. De klimmer en de achtervolger hebben duidelijke taken: klimpunten pakken en de kopgroep bijhouden. Van de 6 overgebleven gasten zijn er 2 "de motor" van het team: zij rijden in de wind en helpen de rest om kracht te sparen. Daarnaast zijn er 2 rijders bezig met het positioneren van de sprint. Tenslotte zijn er de lead-out (die helpt de sprinter de finish over) en de sprinter, de snelste fietsers van het team.

Hoe werkt de sprint in de Tour de France?

Op zo'n 50 kilometer voor de finish zijn "de motors" van het team de sprinters aan het sparen. Ze houden de kopgroep bij en bepalen het tempo. In de laatste kilometers komt het team bij elkaar en zetten "de positioneerders" de sprint op: ze creëeren ruimte voor de snelste rijders om lekker door te kunnen trappen. Op slechts 200 meter voor de finish laat de lead-out de sprinter dan voorbij om zo hard mogelijk naar de streep te stampen. Een ingewikkeld kunstje, waarbij iedere deelnemer perfect op elkaar is afgestemd!