Fabrizio Romano krijgt wind van voren vanuit Nederland: 'Hij laat zich gewoon gebruiken door clubs'
i

Sjoerd Mossou laakt de handelswijze van journalist Fabrizio Romano © Pro Shots, Getty Images, beeldbewerking Sportnieuws.nl

Fabrizio Romano krijgt wind van voren vanuit Nederland: 'Hij laat zich gewoon gebruiken door clubs'

10:41, 14-08-2024 / Laatste Update: 10:53, 14-08-2024

De transferperiode is volop bezig en dat zorgt natuurlijk voor de nodige spraakmakende aankopen en verkopen in het voetbal. Transfergoeroe Fabrizio Romano is al jarenlang dé journalist die op sociale media alles weet van aanwinsten van clubs, maar krijgt de laatste tijd ook enorm veel kritiek.

Sjoerd Mossou haalde in de AD Voetbalpodcast bijvoorbeeld hard uit naar de Italiaan. Hij heeft volgens de Nederlander 'zijn ziel verkocht aan het grote geld'. In de podcast legt hij aan presentator Etienne Verhoeff uit waarom hij dat vindt. "Ik had alle waardering voor hem en het was echt een goede nieuwsjager en transferspecialist met goede contacten en ingangen. Maar, hij laat zich nu gewoon gebruiken door clubs."

Als voorbeeld wordt de berichtgeving over Sepp van den Berg aangehaald. De Nederlandse verdediger kon naar PSV, maar die club vond het bedrag dat Liverpool vroeg te gortig. Romano wijdde heel veel berichten op X aan de interesse van clubs in Van den Berg en herhaalde telkens dat de Nederlander twintig miljoen pond moest opleveren. "Ze gebruiken hem gewoon als verlengstuk van clubs, zaakwaarnemers en spelers."

Volgen Mossou is het echt opzichtig hoe Romano te werk gaat. "Het mag natuurlijk, maar het wordt wel een beetje potsierlijk. Dan staat er ineens dat er voor een totaal irrelevante speler veel belangstelling is." De Nederlander denkt dat zaakwaarnemers een behoorlijke vinger in de pap hebben.

Opvallende publicatie

Die theorie is niet onwaarschijnlijk. In februari van dit jaar verscheen er in een Deense krant nog een artikel over de handelswijze van Romano. Zij zagen documenten in waaruit duidelijk werd hoe het bedrijf achter de Italiaan clubs benaderd met aanbiedingen om in de publiciteit te komen. Zo probeert hij partnerschappen aan te gaan met clubs. Volgens de Denen is het 'geen journalistiek, maar een business waarin clubs en makelaars uiteindelijk betalen voor publiciteit.'