Hét sportevenement van het jaar, groot, groter, grootst: de Super Bowl. Althans, als je de Amerikanen mag geloven. Want in de rest van de wereld weten we stiekem dat ons voetbal nét iets groter is. Desalniettemin is het sportief én commercieel een fascinerende traditie. Komende zondag is het alweer zover.
In de VS draait het deze dagen namelijk niet alleen om de vraag of de Philadelphia Eagles of tóch weer de Kansas City Chiefs de Vince Lombardi Trophy mee naar huis mag nemen. Het gaat net zo goed om het spel om de dollars. Kan het nog duurder? Nog gekker? Het zal je niet verbazen dat het antwoord ook dit jaar ‘ja’ is. We duiken erin.
Verdienen door drie op een rij?
Van één iemand weten we zeker dat hij hoopt dat de Chiefs de overwinning pakken: Pat Riley. Niet omdat hij een diehard Chiefs-fan is, maar omdat hij er aan verdient. Mochten Patrick Mahomes & co winnen, dan worden ze de eerste NFL-club ooit die drie keer op rij de Super Bowl wint. Een zeldzaamheid in de sport, maar commercieel minstens zo interessant.
9 februari 2025, 20:56
In de Verenigde Staten staan show en spektakel voorop. Vooral bij de Super Bowl, het grootste eendaagse sportevenement ter wereld, pakt alles en iedereen groots uit. Zo ook bedrijven, die miljoenen over hebben voor een commercial van pak 'm beet 30 seconden. Maar wat betalen ze er eigenlijk voor? Kleine spoiler: héél veel geld.
De term ‘three-peat’ is sinds de jaren ’80 een geregistreerd handelsmerk van voormalig Lakers-coach Riley. Dit betekent dat als de Chiefs ‘m pakken, Riley meeprofiteert. Want elke cap of hoodie met ‘three-peat’ erop? Daar krijgt hij een percentage van. Overigens wordt hij al geschat op een vermogen van 120 miljoen dollar. Maar een beetje extra kan geen kwaad natuurlijk.
Flink sparen voor tickets en commercials
Of je nou naar het stadion gaat óf thuis voor de buis zit: zowel de tickets als de commercials zijn weer peperduur. Gelukkig hoef je de commercials niet zelf te betalen. Zo worden 30-seconden spotjes voor 8 miljoen dollar ingekocht. Vorig jaar was dit ‘nog’ 7 miljoen dollar. Ter vergelijking: in 2010 was dat ‘slechts’ 2,5 miljoen. Toch staan de adverteerders nog steeds in de rij. Sterker nog: bij FOX waren ze afgelopen november al ‘uitverkocht’. Merken als Doritos en Budweiser keren traditioneel terug, maar ook techbedrijven en bettingmerken investeren graag om op dit podium te schitteren.
5 februari 2025, 18:58
Kansas City Chiefs en Philadelphia Eagles maken zondagnacht (Nederlandse tijd) uit wie de Super Bowl 59 wint. De Chiefs willen voor een 'three-peat' zorgen, door voor het derde jaar op rij de beste van de NFL te zijn. Dat proberen ze voor de ogen van president Donald Trump.
En als je zelf afreist naar New Orleans om in de Caesars Superdome één van de 83.000 kaartjes te scoren, dan moet je dus wél zelf de portemonnee trekken. Volgens USA Today moet je rekening houden met $3800. En dat is dan een koopje. De reguliere prijzen lopen op tot $7000, en als je voor de volledige VIP-experience gaat, kan het altijd nóg gekker. De jaarlijkse ‘viral’ op de socials is het overzicht van privévliegtuigen die na afloop weer opstijgen. Laten we zeggen dat je in goed gezelschap bent.
Ook Kendrick Lamar trekt zijn portemonnee
Eén van de vaste highlights van de Super Bowl: de halftime show. Apple Music heeft de rechten en betaalt er 50 miljoen dollar voor, maar de artiest zelf? Die krijgt niks. Sterker nog: van The Weeknd is bekend dat ze zelfs geld hebben bijgelegd om hun show te verbeteren. Waarom? Simpel: het podium is dé beloning. En dat levert op.
26 januari 2025, 19:14
Jake Paul kijkt al uit naar de Super Bowl 2025, dat begin februari op het programma staat. De vriend van Jutta Leerdam hoopt dat de Philadelphia Eagles winnen en probeert één van de spelers nog extra te motiveren.
Met meer dan 120 miljoen kijkers is dit een marketingmachine van jewelste. Digital Music News berekende dat Rihanna in 2023 niks te klagen had. Zo gingen in het Super Bowl weekend haar ‘digital albums sales’ met 301% omhoog, scoorde de hit Umbrella ruim 1,4 miljoen nieuwe streams en kreeg haar make-upmerk Fenty Beauty ‘gratis’ een bereik ter waarde van 5,6 miljoen dollar. Dit jaar is het aan Kendrick Lamar om het podium te verzilveren. Met een USA tour die in april start én later dit jaar een eigen film heeft hij in ieder geval genoeg te verkopen.
Terug naar het veld. Het is niet alleen de mogelijkheid op een ‘three-peat’ voor Kansas, het is óók de kans op revanche voor de Eagles. Dit is namelijk een herhaling van de finale van twee jaar terug. Ondergetekende is overigens verre van neutraal, dus we sluiten af met: Fly Eagles Fly!
27 januari 2025, 14:15
De Super Bowl kan op 9 februari weer tienduizenden extra kijkers verwachten. Travis Kelce bereikte met zijn ploeg Kansas City Chiefs de grote finale van het NFL-seizoen en zag meteen zijn wereldberoemde vriendin Taylor Swift het veld betreden om hem te omhelzen. De zangeres heeft een groot publiek en trekt ze allemaal naar het American Football.
Elke twee weken schrijft sportmarketeer Niko Moreno Ruiz voor Sportnieuws.nl over de commerciële (rand)zaken in de sport. Zelf is hij mede-eigenaar van Touché Sportmarketing en contentbureau Box to Box.