Formule 1: Wat waren nou de regels rondom de track limits in bocht 4 tijdens GP van Bahrein?

29 maart 2021

BSR Agency
regels-track-limits-formule-1

Er was zondag nogal wat woede, onbegrip en onduidelijkheid rondom de track limits tijdens de GP van Bahrein. Lewis Hamilton ging liefst 29 keer buiten de baan in bocht 4 en pakte daarmee enig voordeel. Het was zo opvallend dat hij dat onbestraft mocht blijven doen, dat Max Verstappen te horen kreeg dat hij dat ook maar moest gaan doen. Maar hoe zat het eigenlijk met de regels?


Wat blijkt: er werden tijdens de race andere regels gehanteerd dan tijdens de vrije trainingen en de kwalificatie. En dat was op vrijdag al duidelijk! De FIA communiceerde op vrijdag al dat er tijdens de race niet bijgehouden zou worden of iemand buiten de baan ging in bocht 4. Tijdens de kwalificatie en vrije trainingen werden tijden die gereden werden met behulp van het 'afsnijden' van bocht 4 nog wel afgepakt.

FIA grijpt halverwege in
Dus deed Hamilton op zich niks illegaals in die 29 ronden van de race in Bahrein. Maar op een gegeven moment viel het de FIA toch wel op dat Hamilton het continu deed en daarmee overall te veel voordeel pakte. Dus besloot de wedstrijdleiding bij Mercedes in de koptelefoon te kruipen en te zeggen dat het niet de bedoeling was om continu misbruik te maken van de 'track limits'.

Waarschuwing van de engineer
Dus toen de hoofdengineer van Hamilton dat hoorde, waarschuwde hij Hamilton dat hij het niet meer moest doen en de racelijn aan moest houden die hij ook tijdens de kwalificatie en de vrije trainingen reed. Verstappen, die inmiddels ook weer gewaarschuwd was, stopte ook met het afsnijden van bocht 4. Op zich deden ze daarvoor dus niks verkeerd, alleen vond de FIA het toch te gortig worden en besloten ze tijdens de race de track limits toch weer een soort van te activeren.

'Lasting advantage'
Verstappen haalde Hamilton toevallig op het einde van de race weer in in bocht 4. Hij moest daarna meteen zijn positie weer inleveren, maar niet omdat hij de track limits had overschreven. Maar wel omdat hij volgens de regels een 'lasting advantage' (een blijvend voordeel) had gekregen dankzij de inhaalactie en het buiten de baan rijden.