Red Bull zoekt nog altijd oplossing voor klapperende achtervleugel

Trevor Wagener • 09:57, 25-11-2021 / Laatste Update: 16:42, 06-08-2024
Trevor Wagener • 09:57, 25-11-2021 / Laatste Update: 16:42, 06-08-2024

Renstal Red Bull is nog altijd druk op zoek naar een oplossing voor de klapperende achtervleugel. Bij de voorbije GP's had Red Bull Racing problemen met de zogeheten medium downforce-configuratie. Op televisie was toen goed te zien hoe het bovenste stuk van de achtervleugel heen en weer wapperde toen de DRS geopend was.

Lees ook: 'Door klapperende Red Bull-achtervleugel dreigt Qatar voor Verstappen geen klapper te worden'

Het team weet inmiddels hoe het probleem tot stand is gekomen. Het werd veroorzaakt door de activator van het DRS-systeem. Die kon op hoge snelheid de enorme druk niet aan. In Qatar gebeurde in de vrije training hetzelfde, waarna Red Bull voor de kwalificatie overstapte naar een hogere downforce-achtervleugel.

Nieuwe oplossing

Met die vleugel waren er toen geen problemen. Al vragen de laatste 2 races van het seizoen niét om deze hogere downforce-achtervleugel, maar om een laag of medium downforce-pakket. Hierdoor zit Red Bull met de spreekwoordelijke handen in het haar.

Het oplossen hiervan is een karwei, aangezien in de reglementen staat dat er niets aan het systeem van DRS-activator gewijzigd mag worden. Horner denkt dat zijn monteurs met een oplossing zullen komen. "We rijden hier al vele jaren mee, het is geen nieuwe technologie", zei Horner toen tegen de pers.

Geen gedoe

Red Bull wil voorkomen dat de FIA in gaat grijpen vanwege veiligheidsredenen. De klapperende vleugel levert geen prestatievoordeel op voor de concurrentie. De eerstvolgende F1 race is op 5 december in Saoedi-Arabië.