Ziggo in de problemen door verliezen Formule 1: ‘Een kwart van de abonnees denkt aan opzeggen’

10 december 2021

ANP
ziggo-sport-viaplay-abonnees-abonnementen-formule-1

Het worden spannende tijden voor Ziggo Sport, nu de zender de rechten van de Formule 1 in 2022 is kwijtgeraakt aan Viaplay. Volgens onderzoek van prijsvergelijker Pricewise denkt namelijk liefst een kwart van alle abonnees (23%) over te stappen naar een andere provider of het abonnement bij Ziggo Sport helemaal op te zeggen.


Viaplay hoeft zich voorlopig geen zorgen te maken dat er weinig mensen op hun nieuwe Formule 1-pakketten afkomen. Voor €13,99 per maand hebben mensen vanaf 1 maart de Formule 1, het darten en buitenlands voetbal uit de Bundesliga en Premier League. 4 op de 10 mensen die meededen aan de enquete van Pricewise zeggen Formule 1 te kijken. Meer dan de helft van dat aantal (54%) zegt het prima te vinden om te betalen voor Formule 1.

Lees ook: interview met de nieuwe commentatoren van de Formule 1

Gemiddelde prijs
Met €13,99 per maand zit Viaplay redelijk in de buurt van de gemiddelde prijs die de nieuwe abonnees willen betalen om sport te kijken. Volgens Pricewise willen mensen gemiddeld €12,15 per maand uitgeven aan een pakket waar Formule 1 in zit.

Lees ook: zo gaat Viaplay werken in Nederland

'Veel veranderingen'
Jeroen Snellen, telecomexpert bij Pricewise, voorspelt de komende tijd flink wat beweging in de markt voor vast internet en tv. “Het verdwijnen van Formule 1 uit het standaard tv-aanbod is voor sommige klanten aanleiding over te stappen naar een andere provider. Het wegvallen van F1 in het aanbod van Ziggo is voor hen reden het internet- en tv-abonnement te heroverwegen. Zeker voor klanten die interesse hebben in aansluiting op het glasvezelnetwerk, maar bij Ziggo bleven vanwege de Formule 1."

KPN
Daarnaast is de kans groot dat andere aanbieders inspelen op het nieuwe Formule 1-seizoen. "Zo heeft KPN al bekendgemaakt Viaplay als streamingdienst beschikbaar te stellen in het tv-menu, zoals dat nu ook kan met bijvoorbeeld Netflix. En zullen providers richting het nieuwe Formule 1-seizoen waarschijnlijk nog met mooie aanbiedingen komen.”