Voormalig Wimbledon-winnares (26) volledig gebroken door jarenlange schorsing: 'Ik heb nooit doping gebruikt'

Redactie Sportnieuws.nl • 23 juni 2026 om 15:15 / Update: 1 uur geleden
Stel Sportnieuws.nl als voorkeursbron in op Google
Voormalig Wimbledon-winnares (26) volledig gebroken door jarenlange schorsing: 'Ik heb nooit doping gebruikt'
i

Marketa Vondrousova © Getty Images

Stel Sportnieuws.nl als voorkeursbron in op Google
Redactie Sportnieuws.nl • 23 juni 2026 om 15:15 / Update: 1 uur geleden

Begin deze week ontplofte er een bom in de tenniswereld toen bekend werd gemaakt dat voormalig Wimbledon-winnares Marketa Vondrousova voor vier jaar werd geschorst. De Tsjechische toptennisster miste een dopingcontrole en moet daarvoor op de blaren zitten. Daags na het nieuws komt ze met een zeer openhartige reactie.

De carrière van Marketa Vondrousova zit dit jaar behoorlijk in het slop. Door lang blessureleed kwam ze al sinds januari niet meer in actie, na haar opgave in Australië. Maar de echte klap kwam pas op maandag. Toen werd bekend dat ze voor liefst vier jaar werd geschorst voor het missen van een dopingcontrole.

In december miste ze een controle door een vrij opmerkelijke situatie. Zelf meende Vondrousova dat ze door mentale problemen niet normaal kon nadenken. Daardoor deed ze niet open toen er een controleur voor haar deur stond. Met alle gevolgen van dien dus. Inmiddels zakte ze ook nog eens 73 plekken, waardoor ze nu ver buiten de top 100 van de WTA-ranking staat.

Emotionele reactie

Daags na het slechte nieuws komt de gevallen toptennisster met een eerste eigen reactie. Dat doet ze in een zeer openhartig Instagram-bericht. "Ik had nooit gedacht dat ik zoiets zou schrijven", begint ze. "En eerlijk gezegd gun ik niemand wat ik de afgelopen maanden heb doorgemaakt. Elke dag wakker worden met onzekerheid, angst en het gevoel de controle over je eigen leven te verliezen, is moeilijk in woorden uit te drukken."

"Het was een extreem uitputtende en pijnlijke periode die een veel diepere indruk op me heeft achtergelaten dan ik ooit had kunnen bedenken", vervolgt Vondrousova. "Tennis was mijn hele leven. Het heeft me alles gegeven. En ik heb het terugbetaald door alles te geven."

Vondrousova is volledig gebroken, vooral ook aangezien ze alleen een controle miste. "Ik heb nooit doping gebruikt en ben nooit positief getest op doping", stelt ze. "Gedurende mijn hele carrière heb ik talloze antidopingcontroles ondergaan. Slechts drie dagen na het incident dat uiteindelijk mijn leven veranderde, werd ik opnieuw getest. Het resultaat was negatief, net als alle voorgaande", besluit ze.

Er is overigens nog een klein sprankje hoop voor de geplaagde Vondrousova. Zij kan immers nog in beroep tegen de jarenlange schorsing. Daarover beslist de WTA dan op een later moment.

Volg Sportnieuws.nl op Google Discover