'Pay-driver' en F2-coureur Niels Koolen bakt er niks van: 'Heb geen sympathie voor hem'
i

Niels Koolen ©Getty Images

'Pay-driver' en F2-coureur Niels Koolen bakt er niks van: 'Heb geen sympathie voor hem'

00:42, 14-09-2024 / Laatste Update: 00:45, 14-09-2024

Niels Koolen (23) heeft het in de F2-kwalificatie voor de Grand Prix in Bakoe niet zo best gedaan. De Gelderlander werd in zijn auto van AIX Racing 22e en laatste. Het verschil met de polesitter is gigantisch: zeven seconden.

Koolen kwam in de F2 terecht nadat Taylor Barnard het team verliet. De Brit gaat racen in de Formule E voor McLaren. Koolen deed al mee aan de Grand Prix op Monza, waar hij negentiende werd in zowel de sprintrace als reguliere race. Zijn prestaties in Bakoe en daarvoor die in Monza leiden tot argwaan: hoort hij wel thuis in de F2?

Pay driver

In de wereld van autosport bestaat het fenomeen 'pay driver'. Dat is een coureur die veel geld met zich meebrengt, bijvoorbeeld vanwege vermogende ouders of vette sponsorcontracten. Ze hebben heus wel wat talent, maar zijn zeker geen toppers en gaan dat ook nooit worden. Voor een team dat toch geen echte toppers kan aantrekken, is die zak met poen best lekker.

Koolen wekt met zijn afkomst en huidige prestaties het vermoeden dat hij puur als pay driver van zijn Duitse werkgever een stoeltje heeft gekregen. Zijn vader is Kees Koolen, die in een vroeg stadium betrokken raakte bij reiswebsite Booking.com en tien jaar (2001-2011) de grote baas was van de multinational. Koolen senior is een liefhebber van autosport. Zo nam hij meerdere keren deel aan de Dakar-rally.

Geen punt

Op X zijn de reacties op Koolen niet mals. "Er is heel wat voor nodig om slechter te zijn dan Mahaveer Raghunathan", schrijft iemand. "Toch flikt Niels Kollen dat. Hij heeft in andere raceklasses geen enkel punt behaald en zijn pa is betrokken bij Booking.com. Ik heb geen sympathie voor hem. Hij hoort niet thuis in de F2."

Kwalificatie

In de F2 kan een coureur zich alleen voor de race kwalificeren, als zijn kwalificatietijd niet zeven procent of meer langzamer is dan de rondetijd van de polesitter. In Bakoe zat Koolen op 106 procent. "Hij kan weleens de eerste coureur in lange tijd worden die zich niet kwalificeert en dus niet mag racen omdat hij buiten de 107 procent valt", zo reageert iemand.

Een ander oordeelt: "Eerlijk gezegd... Ik ben normaal niet zo streng voor een coureur, maar zelfs na Pepe's spin en Ollies crash waren ze vijf seconden trager dan de snelste rondetijd. Koolen... Serieus joh?" En een ander: "Hij is het perfecte voorbeeld van een pay driver.'