Nick Schilder (Nick & Simon) volledig afgetraind op cover Men’s Health: ‘Ik was het veganistische lulletje dat alleen salades eet’

8 februari 2022

Men's Health

And that’s what we call ripped! Nick Schilder (38), bekend van het duo Nick & Simon, ging de Men’s Health Challenge aan. Compleet droog op de cover en dat binnen 3 maanden. Het werd een challenge in een challenge, want de zanger wilde ook aantonen dat je een hels trainingsregime kunt koppelen aan een vegan lifestyle.


Tring… Nick Schilder belt. Ik heb net een hapje van mijn lunch genomen. Snel kauwen en doorslikken. Te laat. Dus bel ik terug. “Hey, Jan! Er is iets uitgevallen, dus als je nu even tijd hebt.” Ik zit al klaar met mijn voicerecorder.

‘Barst los Nick. Wat heb jij de afgelopen maanden uitgespookt?’ “Maanden? Zeg maar gerust jaren. Ik begon natuurlijk al in 2010 met krachttraining. Ik weet nog goed dat ik toen in de sportschool naar van die magazines keek en bij mezelf dacht: ‘dit wordt het doel. Ooit.’ Inmiddels zijn we 12 jaar verder. Dus je kunt wel zeggen dat ik er best ‘effe’ over heb gedaan.”

Lulletje?
“Ik heb heel lang gezocht naar een vertrekpunt voor deze challenge. Ik wilde deze namelijk al best lang aangaan. De trigger kwam toen ik van de zomer met een groep jongens aan het eten was en zij mij een beetje belachelijk maakten. Ik was het ‘lulletje’ aan tafel, omdat ik alleen salades en vegan gerechten bestelde.

‘Je wilt toch spieren? Dan moet je kip eten’, ‘wat ben je nou voor een kerel? Je eet alleen konijnenvoer.’ Dat soort dingen kreeg ik naar mijn hoofd geslingerd. Veganisten zouden er ook allemaal bleek en slecht uitzien en dat wilde ik weerleggen. Ik wilde bewijzen dat je ook als veganist topprestaties kunt leveren.”



‘Hij kan je lichaam manipuleren’
Volgens Schilder duurt het echt intensive traject uiteindelijk 3 maanden. In die laatste 3 maanden krijgt de Volendammer een trainingsschema voorgeschoteld puur gericht op het ‘droogtrainen’ van het lichaam.

“Het echt pompen of juist veel herhalingen met weinig gewicht is 1 keer in de week. Verder trainen je 1 keer in de week armen, 1 keer benen, 1 keer push- en pulltraining. Het is allemaal heel erg uitgebalanceerd en om heel eerlijk te zijn, had ik dat nooit op dit niveau gered zonder Jasper Schmitz. Hij is meervoudig kampioen natural bodybuilding van de Benelux. Hij is een soort wetenschapper op dit gebied. Het is ongekend hoe hij in staat is om door allerlei kleine aanpassingen in je dieet en een aangepast trainingsschema je lichaam te manipuleren.”

Eiwitten? Koolhydraten? Wat is wijsheid?
Zijn dieet bestaat tijdens de training uit 6 ‘geprepte’ maaltijden per dag. 3 warm en 3 koud. “Die laatste zijn dan meer shakes en snacks. En de warme maaltijden bevatten veel rijst en vleesvervangers op basis van haver of soja. Pulled Oats bijvoorbeeld. Daarnaast 5 trainingen van 1,5 uur per dag. Een strikt regime."

"Er doen veel misvattingen de ronde over hoe je jezelf het beste droog kunt trainen. Vaak wordt gezegd dat je hoog in je eiwitten en proteïne moet gaan zitten en laag in koolhydraten. Dat is te kort door de bocht. De calorieën worden heel langzaam afgebouwd in het dieet. Toen ik begon zat ik boven de 3000 calorieën. Dit ging naar 2000 op trainingsdagen en 1700 op rustdagen."

"Er wordt vooral gefocust op een pre-workout en after workout meal. Deze moet je ook echt voor en na je training nemen. Zodat je de training ingaat met de juiste voedingsstoffen in je lichaam en daarna ook direct weer de juiste voedingsstoffen aanvult. Dus vooral koolhydraten binnenkrijgt.”

‘Een maandje gas geven. Even resetten’
Het links laten liggen van dierlijke producten geeft Schilder tevens een ‘zuiver gevoel’. “En dat bevalt me heel erg goed. Ik ben sinds de shoot – een maand terug - inmiddels al 2,5 kilogram aangekomen. Ik probeer toe te werken naar een levensstijl die goed te integreren is met mijn drukke bestaan. Dat houdt in dat ik eigenlijk 11 maanden lang op 80% van de topvorm wil leven en dan 1 maand per jaar even gas wil geven. Om weer een beetje te resetten.”

‘Ik ben niet roomser dan de paus’
Volgens Schilder zijn er meerdere voorbeelden van veganisten die aan topsport doen. Tennisser Novak Djokovic, de nummer 1 ter wereld, is misschien nog wel de meest bekende. “Ook de documentaire Game Changers op Netflix helpt veel aan de bewustwording wat betreft veganistisch eten en topsport. Krachttraining wordt vaak geassocieerd met kip eten, maar ik vond het juist leuk om wereldwijd bij de eerste lichting mensen te horen die het op deze manier doen. Een soort voorbeeldfunctie te vervullen om te laten zien dat het ook anders kan."

"Ik wil helemaal niet belerend zijn, zeker niet. Ik heb mijn hele leven alles gegeten en vooral het hele IJsselmeer aan vis leeggegeten. Ik ben dus zeker niet roomser dan de paus. Ik ben de laatste tijd echter heel erg bezig met de natuur en duurzaamheid en daar past een vegan dieet – of plant based eten - ook bij. Het is een 360 graden verhaal. Ben heel rustig begonnen. Eerst geen vlees, daarna geen vis meer en uiteindelijk helemaal geen dierlijke producten. Dat bevalt me ontzettend goed en het enige wat ik mensen wil meegeven, is: probeer het eens.”