Calum Nicholas is een bekend gezicht in de paddock van de Formule 1. De monteur van Red Bull en Max Verstappen won vier kampioenschappen en twee constructeurstitels. Maar voor zijn tijd bij Red Bull maakte Nicholas van dichtbij een dramatisch moment mee.
Nicholas komt regelmatig voorbij in de Netflix-hitserie Drive to Survive en bracht onlangs een boek uit genaamd Life in the Pitlane. Daarin blikt hij terug op een dodelijk ongeluk voor zijn tijd bij Red Bull, bij de renstal Marussia.
Dood van Jules Bianchi
Nicholas was namelijk monteur van de auto waarin Jules Bianchi in 2014 verongelukte bij de Grand Prix van Japan. In barre omstandigheden crashte de Fransman tegen een shovel, die net bezig was om de Sauber van Adrian Sutil uit de bandenstapel te halen. Bianchi liep daarbij zwaar hersenletsel op, raakte in coma en overleed maanden later. Hij was daarmee de eerste coureur die overleed sinds Ayrton Senna in 1994.
In zijn boek schrijft Nicholas: 'Ik was op 24-jarige leeftijd op geen enkele manier voorbereid om verantwoordelijk te zijn voor het bouwen van een auto waarin later iemand zou sterven.' Ongeacht of de oorzaak van de crash een mechanisch defect was of niet, 'brak het schuldgevoel dat ik een van de monteurs was die verantwoordelijk was voor die auto me even'.
Halo
Het ongeluk van Bianchi zorgde voor de ommekeer in de Formule 1. Er ontstond een discussie over cockpitbescherming, waardoor uiteindelijk de halo werd geïntroduceerd in 2018. Eerst werd er sceptisch gereageerd, maar de halo bewees al meerdere keren zijn meerwaarde. Zo redde het ding meerdere levens, van onder anderen Lewis Hamilton, Charles Leclerc, Romain Grosjean en Guanyu Zhou.
)