Veel lezers van Sportnieuws.nl zullen het moment niet (bewust) hebben meegemaakt: op 1 mei 1994 overleed Ayrton Senna tijdens de Grand Prix van San Marino. Op dat moment de beste Formule 1-coureur ter wereld, nu minimaal een van de beste coureurs aller tijden. Zijn dodelijke ongeluk bleek een signaal voor de Formule 1 om de sport stukken veiliger te maken.
Bij het insturen voor een bocht reed Senna over een stuk 'oneffenheid' op de weg, waardoor hij zijn downforce en daarmee zijn grip verloor. Hij vloog rechtdoor en werd in een muur geboord. Na afloop werd een afgbroken stuurkolom aangetroffen. De ene theorie zegt dat hij door die afgebroken stuurkolom in de muur is beland, de andere theorie zegt dat de stuurkolom afbrak toen hij de controle verloor.
Doodsoorzaak
Wat wel vaststaat, is dat er een stuk van de ophanging van de auto door de helm van Senna is gevlogen tijdens de crash. Hoewel hij pas een paar uur na het einde van de race dood werd verklaard (ja, de race werd nog afemaakt), werd de tijd wel vastgesteld op het moment van het ongeluk: 14.17 uur.
Ratzenberger
Een dag eerder was Roland Ratzenberger ook al overleden, tijdens de kwalificatie voor diezelfde Grand Prix. Het was voor de F1 een signaal om de sport veiliger te maken.
Halo
We kunnen concluderen dat dat (voorlopig) is gelukt. Met de laatste veiligheidstoevoeging - de halo - zijn al veel blessures (of erger) voorkomen. Het beste voorbeeld zagen we in 2022 in Groot-Brittannië, toen Guanyu Zhou over de kop vloog en in de boarding belandde. Hij kon in de volgende race 'gewoon' weer meedoen.