Renault stopt vanaf 2026 met het leveren van Formule 1-motoren. Om die reden moet het Franse Alpine op zoek naar een nieuwe motorleverancier. Mercedes is op dit moment een van de kandidaten om het stokje van Renault over te nemen.
Renault liet afgelopen zomer al weten dat het de fabriek in Viry-Châtillon anders wil inrichten. Deze beslissing zou gevolgen hebben voor 360 werknemers, maar ook voor veel onderaannemers van Alpine.
Renault gaat proberen om zoveel mogelijk werknemers in te zetten voor Hypertech Alpine, het project waarbij sportauto's en technologieën voor Alpine en Renault ontworpen worden. Daartoe behoort ook het autosportprogramma van Alpine, waaronder het World Endurance Championship, de Formule E en de rallysport.
30 september 2024, 16:43
Max Verstappen dreigde na de Grand Prix van Singapore om een punt te zetten achter zijn carrière. De wereldkampioen was niet te spreken over de taakstraf die hij kreeg opgelegd van de FIA voor het schelden tijdens de persconferentie. Volgens Red Bull-topman Helmut Marko moet de Formule 1 de uitspraken van Verstappen zeer serieus nemen, zo vertelde de Oostenrijker tegenover Motorsport.com.
Gaat Alpine in zee met Mercedes?
Renault stopt met de ontwikkeling van de 2026-motor, omdat de kosten te hoog zouden oplopen. Om die reden is er besloten om het project te beëindigen, zodat de fabrikant geld kan besparen. Om er zeker van te zijn dat het F1-team van Alpine in 2026 wel in actie kan komen, zijn er al gesprekken gevoerd met andere motorleveranciers.
Wie de nieuwe leverancier wordt is nog niet bekend. Wél lijkt Mercedes de meest voor de hand liggende fabrikant op Renault op te volgen. Het team is in 2024 opnieuw de grootste naam voor het leveren van de krachtbronnen. Vier F1-teams rijden rond over het circuit met een Mercedes-motor: Mercedes, McLaren, Aston Martin en Williams. In de toekomst kan daar dus nog Alpine bijkomen.
20 december 2024, 11:30
De grid van de Formule 1 voor volgend jaar is eindelijk compleet. Met de komst van Isack Hadjar bij Racing Bulls is de grote stoelendans tot een einde gekomen. Vooral de wisselingen bij Red Bull Racing en het zusterteam hielden de gemoederen flink bezig deze winter. Dit was 'silly season' van de Formule 1 en de startgrid voor 2025.
Lang verleden in de Formule 1 komt ten einde
Renault heeft als motorfabrikant sinds 1977 twaalf constructeurstitels en elf wereldkampioenschappen in de Formule 1 gewonnen. Renault leverde in het verleden ook motoren aan Lotus, Ligier, Benetton, Red Bull en McLaren.
3 juni 2024, 13:18
Esteban Ocon (27) vertrekt na vijf jaar bij het Formule 1-team van Alpine. De toekomst van de Fransman was al enige tijd onzeker. In Monaco kwam hij zelfs in aanraking met zijn teamgenoot, waardoor de kritiek verder opliep. Zijn aflopende contract wordt niet verlengd door Alpine, zo laat het team weten via sociale media.
Dit seizoen levert Renault enkel nog de motor aan het Alpine F1-team. Bij de Franse renstal staan twee coureurs uit eigen land onder contract: Pierre Gasly en Esteban Ocon. Laatstgenoemde vertrekt na dit seizoen bij Alpine. De Normandiër wordt in verband gebracht met een overstap naar Haas. De Australiër Jack Doohan neemt de vrijgekomen plek naast Gasly in. De 21-jarige coureur is op dit moment al reservecoureur bij het team.
20 december 2024, 11:30
De grid van de Formule 1 voor volgend jaar is eindelijk compleet. Met de komst van Isack Hadjar bij Racing Bulls is de grote stoelendans tot een einde gekomen. Vooral de wisselingen bij Red Bull Racing en het zusterteam hielden de gemoederen flink bezig deze winter. Dit was 'silly season' van de Formule 1 en de startgrid voor 2025.