Wat is het ijzer op de Formule 1-auto's tijdens de testdagen in Bahrein?
De auto van Max Verstappen tijdens de eerste testdag van 2024 op het circuit in Bahrein, mét sensoren. ©Getty Images

Wat is het ijzer op de Formule 1-auto's tijdens de testdagen in Bahrein?

08:14, 22-02-2024 / Laatste Update: 08:15, 22-02-2024

Kijk je de testdagen van de Formule 1 in Bahrein, dan zit je misschien wel met dezelfde vraag als wij. Wat is dat ijzer op de auto's van onder anderen Max Verstappen? We geven antwoord op die vraag.

Kijk naar de bewegende beelden van de rijdende Formule 1-auto's of zie de foto's voorbij komen van de testdagen en je ziet: er zit een hekwerk tussen de voorwielen en de cockpit van de wagens. Héél soms zien we ze ook nog bij vrije trainingen. Tijdens races als het seizoen begonnen is, zie je ze niet meer terug. Maar waar dienen ze voor?

De teams hebben de nieuwe auto's voor 2024 alleen 'virtueel' kunnen testen op de computer en in een windtunnel in de fabriek. Vervolgens is op basis van die test de auto wel geoptimaliseerd. Alleen is een windtunnel niet hetzelfde als de echte wereld. Dus moeten de technici zeker weten dat de simulaties binnen hetzelfde effect geven als de situatie buiten op het circuit.

Sensoren

Dus om de data goed te kunnen vergelijken, rijden de coureurs de eerste rondjes van de testdagen met dat ijzerwerk op hun auto rond. Hier zijn tientallen sensoren in en op bevestigd, die vooral meten hoe de lucht langs en over de auto stroomt. Dit om de auto zo aerodynamisch mogelijk te kunnen maken. Ook zitten er sensoren op die meten hoe warm die lucht bijvoorbeeld is en hoeveel weerstand de auto ervaart van de (race)wind.

Voor de coureurs is het met dat ijzer zaak om zo nauwkeurig mogelijk de echte situatie op het circuit te vangen. Zo kunnen de technici met de verse data de cijfertjes in de computer dusdanig aanpassen, dat ze vanuit daar de auto weer verder kunnen optimaliseren.

De Red Bull (RB20) van Max Verstappen, met het ijzerwerk erop gemonteerd. ©Getty Images

Meer rondjes nodig

De coureurs rijden niet de hele dag met die sensoren rond; op een gegeven moment is de data voor die dag voldoende. Wel kunnen teams ervoor kiezen om bijvoorbeeld na de lunchpauze of de volgende dag weer rondjes te rijden met de sensoren, om zo meer antwoorden te krijgen op hoe de auto reageert.

De testdagen van 2024 zijn op 21, 22 en 23 februari op het circuit van Bahrein. Op zaterdag 2 maart is de eerste race van het 2024-seizoen in de Formule 1.