We hebben het bij Sportnieuws.nl gewoon een keer getimed: hoe veel analyse krijg je voor je geld bij de 2 zenders in Nederland die de Champions League uitzenden? Wat blijkt: er zit echt een wereld van verschil tussen SBS 6 en Ziggo Sport.
Bij Ziggo Sport praatten Jack van Gelder en Dirk Kuyt precies 5 minuten en 19 seconden over de eerste helft bij PSG-Manchester City in de CL. Let wel: dat was dus aan 1 stuk door. Meteen na het rustsignaal van scheidsrechter Brych waren Van Gelder en Kuyt al even 30 seconden aan het woord voor de reclame. Na de commercials waren de 2 vervolgens ruim 5 minuten non-stop aan het woord. Veel lekkerder als je je plasje al gedaan hebt en een nieuw biertje mee uit de koelkast hebt genomen.
SBS 6: bijna minuut minder
De verschrikking van de reclames op SBS voelt veel erger. Hoewel daar de analyses bij elkaar ongeveer 4,5e minuut duurden (verschil van bijna 1 minuut met Ziggo), werden Wilfred Genee en Wim Kieft ook nog eens onderbroken door een reclame. Vóór de reclame praatten ze ongeveer 2 minuutjes, daarna volgde nog een reclame, waarna ze weer 2,5e minuut aan het praten waren ongeveer. Ongeveer, want de redacteur die daar de tijd bijhield op z'n stopwatch, liet z'n telefoon vallen. Scheelde misschien 5 seconden dus.
2 korte analyseblokjes
Op SBS moet je dus voortaan je to do-lijstje van tevoren al indelen: in de eerste pauze plassen, gauw terug voor de analyse en daarna naar de koelkast voor het biertje en/of de snacks. Bloedirritant: maar 2 ontzettend korte analyseblokjes in een toch al kleine periode van een kwartier.
(Mocht je de foto niet begrijpen: tijdens de bekerfinale van 2016 stond Dirk Kuyt zélf met een stopwatch te zwaaien om aan te geven dat het tijd was om af te fluiten)