Autosportfederatie FIA heeft na onderzoek naar de bizarre ontknoping van het afgelopen Formule 1-seizoen besloten om de regels rond de safety car aan te passen. Niet any car maar all cars die op een ronde achterstand rijden moeten de safety car inhalen voordat de race weer hervat wordt.
Bij de laatste race vorig seizoen in Abu Dhabi was er in de krankzinnige slotfase veel onduidelijkheid wat er moest gebeuren in de laatste ronde na een crash van Nicholas Latifi. Eerst werd aangegeven dat de achterblijvers (tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton) de safety car niet mochten inhalen. Daarna mochten alleen de 5 tussen Hamilton en Verstappen de safety car inhalen. Zo creëerde wedstrijdleider Michael Masi een allesbeslissende laatste ronde waarin Hamilton en Verstappen de strijd met elkaar aan gingen. Met versere banden won Verstappen en greep zo de wereldtitel.
Mercedes wilde verandering
De saga kostte Masi de kop en de FIA beloofde Mercedes, dat totaal niet eens was met de gang van zaken, een onderzoek. Op basis daarvan past de federatie de regels enigszins aan. Eerst moeten voortaan dus alle gelapte wagens de safety car inhalen en pas daarna wordt de race hervat.
"Als de wedstrijdleider de baan veilig vindt en heeft doorgegeven dat alle achterblijvers mogen inhalen, moeten alle wagens die op een ronde achterstand rijden de safety car inhalen", staat er in het nieuwe FIA-reglement.
Dankzij ingrijpen van wedstrijdleider Masi kreeg de F1 een ultieme climax met Verstappen en Hamilton
)