Finish achter safetycar bezorgt Hamilton déjà vu: 'Deze keer wel de regels gevolgd'

Trevor Wagener • 12:43, 12-09-2022 / Laatste Update: 14:31, 06-08-2024
Finish achter safetycar bezorgt Hamilton déjà vu: 'Deze keer wel de regels gevolgd'
Trevor Wagener • 12:43, 12-09-2022 / Laatste Update: 14:31, 06-08-2024

De Grand Prix van Italië eindigde zondag in een anticlimax door te finishen achter de safetycar. En dat deed Lewis Hamilton terugdenken aan de beslissende race van vorig jaar in de strijd om het het wereldkampioenschap, toen de wedstrijdleiding juist besloot de race nog wél te hervatten.

Lees ook: Dit is de WK-stand in de Formule 1 na Monza: sublieme Verstappen sluit triple-header in stijl af

"Het brengt zeker herinneringen naar boven", reageerde de Mercedes-coureur gevat. "Zo zijn de regels toch? Slechts 1 keer in de geschiedenis van de sport hebben ze de regels niet zo gehanteerd als vandaag. En dat heeft toen het resultaat van het kampioenschap veranderd. Maar het is nu eenmaal wat het is."

Herhaling

Tijdens de laatste race van 2021, de Grote Prijs van Abu Dhabi, besloot toenmalig wedstrijdleider Michael Masi na een crash alle achterblijvers tussen leider Hamilton en Max Verstappen weg te halen en het duo nog 1 ronde te geven om te racen.

Verstappen profiteerde toen maximaal van zijn verse banden en haalde Hamilton nog in, waardoor niet de Brit maar de Nederlander wereldkampioen werd. Masi werd na het seizoen vervangen.

Regels gevolgd

Op het circuit van Monza kwam zondag de safetycar de baan op toen McLaren-coureur Daniël Ricciardo in de slotfase uitviel. Omdat de auto niet snel weggetakeld kon worden, volgde er geen herstart meer. Daardoor reed Verstappen, die de leiding in handen had, onbedreigd naar de zege.

"Er zal kritiek zijn op de raceleiding, maar deze keer hebben ze zich keurig aan de regels gehouden", deelde Mercedes-teambaas Toto Wolff de mening van Hamilton. "Misschien hadden ze nog een ronde eerder kunnen ingrijpen, maar dit is zoals het hoort te gaan." Hamilton eindigde in Monza als 5e, teamgenoot George Russell mocht als nummer 3 naar het podium.

Christian Horner, teambaas van Red Bull, was ondanks de zege van Verstappen juist niet te spreken over de manier waarop de race eindigde. "Ze hadden meer dan genoeg tijd om de wedstrijd weer op gang te brengen. Dit is niet de manier waarop we willen winnen."

Punt ter discussie

Zijn beklag ging nog even verder. "Het is iets waar we al jaren over praten. We moeten een race op een goede manier afsluiten. En er was nog genoeg tijd om te racen." Horner denkt dat Verstappen ook bij een herstart de overwinning gegrepen zou hebben.

"We hadden de snellere auto en hadden de race graag op de baan willen winnen. We delen de teleurstelling van de fans. Dit is het tegenovergestelde van wat er in Abu Dhabi is gebeurd.”

Bij Ferrari was de verontwaardiging dat de er geen herstart meer volgde nog groter. Charles Leclerc, die op de 2e plaats lag, zag door de safetycar zijn achterstand op Verstappen verdampen. Door de beslissing van de wedstrijdleiding kreeg hij echter geen kans meer om een ultieme aanval te plaatsen en zo de thuisrace van Ferrari te winnen.

Ferrari furieus

"Vandaag was aan alle voorwaarden om de race opnieuw te starten voldaan", klaagde teambaas Mattia Binotto. "Ik weet niet waarom ze zo lang hebben gewacht. De FIA was aan het slapen, misschien zijn ze nog niet klaar om met deze situaties om te gaan."

Volgens Binotto hoeven de huidige regels daarvoor niet eens aangepast te worden. "Ik ben vooral teleurgesteld dat het zo lang het duurde voordat ze een beslissing namen en de auto’s tussen de safety car en de leider besloten los te laten. Dat kan ik gewoon niet begrijpen."