Liberty Media, de Amerikaanse eigenaar van de Formule 1, wil vanaf 2025 een grotere bijdrage van Monaco voor het organiseren van de Grand Prix. Monaco betaalt nu 20 miljoen dollar per jaar, het minste van alle organisatoren van F1-races dit jaar.
Dat melden ingewijden aan financieel persbureau Bloomberg. Het bedrag werd voor de periode van drie jaar vastgelegd in september 2022. De gesprekken over een nieuwe deal beginnen deze week.
22 mei 2024, 19:44
Een speciale livery bij McLaren voor de Grand Prix van Monaco, komend weekend. Als eerbetoon aan coureur Ayrton Senna is het design van de McLaren-auto de Braziliaanse vlag. Hij overleed dit jaar dertig jaar geleden.
Twee andere organisatoren, Saudi-Arabië en Bahrein, betalen volgens schattingen veel meer: ruim 50 miljoen dollar per jaar. Een woordvoerder van de F1 wilde niet ingaan op de nieuwe gesprekken met Monaco. Wel gaf hij aan dat Liberty Media niet overweegt om zich terug te trekken uit het land.
De bedragen die de organisatoren van de Grands Prix betalen, besteedt Liberty Media aan prijzengeld aan het einde van het seizoen. De economieën van landen als Monaco en Bahrein en de steden die F1-races organiseren, profiteren ook. Zo komen er veel toeschouwers af op de evenementen, waardoor bijvoorbeeld hotels in de regio rond het circuit goed gevuld zijn.
23 mei 2024, 00:40
De Grand Prix van Monaco is een echte klassieker. Sinds 1955 is de race een vast onderdeel op de Formule 1-kalender. Lees hier alles over het circuit en het programma van 2024.
'Reputatie weegt zwaarder'
De GP van Monaco wordt al sinds jaar en dag gereden in de straten van het op één na kleinste land ter wereld. Veel van de coureurs die deelnemen, waaronder Max Verstappen, wonen bovendien in Monaco. De organisatoren van de race hebben hun bedrijfsmodel nooit ingrijpend veranderd. Zij zijn er volgens de bronnen die spraken met Bloomberg van overtuigd dat de geschiedenis en reputatie van het bijna honderd jaar oude circuit zwaarder wegen dan financiële overwegingen.
Kritiek
Toch klinkt er ook kritiek, onder meer van Verstappen en Lewis Hamilton. Zij klagen over het feit dat zij met de moderne F1-auto's moeilijker gewaagde inhaalmanoeuvres kunnen uitvoeren in de smalle straten van het circuit. "Godzijdank is dat voorbij, dat was de saaiste race waar ik ooit aan heb meegedaan", klaagde zevenvoudig wereldkampioen Hamilton nadat hij in 2022 derde was geworden in Monaco.