Lewis Hamilton was bij de GP van Brazilië door niks en niemand af te remmen. Een diskwalificatie bij de kwalificatie voor de sprintrace? De Brit reed gewoon naar P5. Vervolgens 5 plekken gridstraf? Vanaf P10 greep de F1-wereldkampioen gewoon de zege. Daarbij mede geholpen door een nieuwe verbrandingsmotor in zijn Mercedes-krachtbron.
Maar die raketmotor kan niet altijd volle vaart blijven gaan, zo waarschuwt Mercedes-baas Toto Wolff. "Met elk motorblok heb je nou eenmaal een vermindering per race", legt Woflf uit. "Als we tot het einde van het seizoen met dit blok blijven rijden, gaan we zeker vermogen verliezen."
Er zijn in 2021 nog 3 races te gaan. Een nieuwe motorwissel is niet waarschijnlijk. "We gaan het seizoen met dit blok afmaken. Er zijn nog steeds vragen over de betrouwbaarheid, maar we hopen nu de juiste antwoorden te hebben en het jaar hiermee af te maken."
Sprintweekend
Engineer director Andrew Shovlin legt uit waarom in Brazilië de krachtbron werd aangepast. Dat was namelijk het meest geschikte moment om de straf te slikken. "Het is aantrekkelijk om een gridstraf tijdens een sprintweekend te incasseren, omdat je op zaterdag nog kunt winnen en dus meer punten kunt scoren."
"Bovendien was Interlagos een baan waar hoopten goed te kunnen inhalen; dit hebben we inderdaad laten zien. Verder heb je niet zoveel voordeel meer van een nieuwe motor als je hem pas bij de laatste race in Abu Dhabi inzet."