Niets kan Max Verstappen meer van het wereldkampioenschap in de Formule 1 afhouden, behalve botte pech. "Uitvallen is het enige wat Max nog kan tegenhouden op weg naar de wereldtitel. Zolang Max in de auto blijft zitten en er geen gekke dingen gebeuren, wordt hij wereldkampioen."
Door: Eimert Pruis
Aan het woord is Sam Looijenstein (27). De Nederlander was zelf ooit een groot racetalent en kent Max Verstappen door en door. "Vroeger was Max mijn grootste fan en nu moet ik ook zijn grootste supporter zijn", zegt Looijenstein in Barcelona waar hij tegenwoordig woont. Het geld was op en daarom zag hij zijn Formule 1-droom op 18-jarige leeftijd uiteenspatten. Hij heeft geleerd om weer met plezier naar de sport te kijken en dat zonder jaloezie.
'Lekker eroverheen raggen'
Want hij is ook gewoon kenner en ziet dat Max nog weinig veranderd is. "Dat lekker eroverheen raggen. Dat deed hij vroeger ook altijd. Zo onverschrokken. Als je zo jong begint met racen, leer je precies waar je wel en niet moet insturen. Tijdens het karten probeer je dan al die dingetjes uit. Je leert zó veel van dingen die fout gaan."
En bij de afgelopen GP van Mexico ging eigenlijk alles goed voor Verstappen. "Je ziet dat Mercedes de auto nog steeds heeft ingesteld om 1 goed rondje te rijden. Daarom pakken ze toch weer die pole bij de kwalificatie, maar die auto is ook gebouwd om voorop te rijden. De wagen van Max is gemaakt om in te halen. Dat zag je direct in de 1e bocht in Mexico."
Sam Looijenstein als jonge coureur
'Max groeit in het seizoen'
Verstappen heeft racehersenen met instinct. Volgens Looijenstein een perfecte combinatie. "Hij is mentaal daarnaast ook zo sterk geworden. Iedereen verwacht dat Mercedes wint in Amerika, maar plots staat Max daar. En als het even niet loopt in de kwalificatie, dan is hij nog beter in de race. Hij groeit ook in het seizoen. Max is mentaal zoveel sterker dan een paar races geleden. Hij pakt het snel op."
Een andere kwaliteit is het aanpassen van het circuit. Op Interlagos (Brazilië) rijden ze het circuit tegen de klok in en dat is toch weer anders. "Max kan daar heel goed mee omgaan. Hij heeft zijn auto nu ook 100 procent onder controle. Hij weet per circuit precies waar hij moet inremmen en waar hij gas moet geven. Dat zijn van die dingetjes die je jezelf aanleert. Zo is er op Monza een sticker, zo groot als de palm van je hand. Daar rem je dan op."
Verstappen deed uitstekende zaken in Mexico
'Veel voordelen voor Red Bull in Brazilië'
"Als we dus kijken naar Brazilië, dan is alles in het voordeel van Max. We hebben weer een sprintrace en daar is hij toch beter in dan in kwalificatie. Zeker als je het vergelijkt met Lewis Hamilton. Daarnaast is het circuit ook gemaakt voor Red Bull. Je draait veel en gaat veel omlaag en omhoog en de auto's van Red Bull draaien wat makkelijker omdat de achterkant hoger staat. Ze pakken zo de hoge snelheidsbochten met een lage draaicirkel. Red Bull heeft daar voordeel mee."
Zo denkt Looijenstein dat zijn oude maat van vroeger zowel de sprintrace als de race op zondag wint. "Hamilton wordt zaterdag 2e en Charles Leclerc 3e. Zondag kies ik voor Lando Norris achter Max en Lewis."
'Pas op die 1e bocht!'
Iedereen moet er in ieder geval op tijd klaar voor zitten zondag (en eigenlijk ook zaterdag), want de 1e bocht is heel erg interessant. "Dat is best wel een dingetje. Het begint heel breed en wordt dan heel nauw. Het past eigenlijk allemaal niet samen in die bocht. Daardoor is de kans op crashes groot. Altijd krijgt iemand daar wel een tikje en kan er dan direct uit liggen. Max moet daar opletten en die 1e bocht goed doorkomen. Maar die pure pech kan Max ook gewoon overkomen, daar heb je geen controle op. Dan ligt het hele kampioenschap plots op zijn kop."
)