Een camerabeeld vanuit een Formule 1-wagen, da's niks nieuws. Maar de F1-organisatie experimenteert dit weekend in Spa met een helmcamera. Dat levert een realistischer beeld op van hoe een F1-coureur het ervaart.
Ten 1e omdat de camera meer op ooghoogte is bevestigd, ten 2e omdat-ie ook alle trillingen verwerkt in het beeld. Check deze video vanuit het perspectief van ex-wereldkampioen Fernando Alonso maar!
Spa is een circuit met een relatief grote hoogteverschillen en dat blijkt wel uit de beelden van dit rondje van de Spanjaard. Ga onboard in de Alpine en gluur ook vooral naar het dashboard van de bolide. Ook daar moet de driver zich mee bezig houden en die lampjes en displays verschieten constant van kleur!
Driver's Eye System
Dean Locke, de mediadirecteur van de F1-leiding, legt uit dat ze al een jaar of 15 bezig zijn met het verfijnen van helmcamera's. "Vaak zit de camera aan de buitenkant van de helm", vertelt hij aan Motorsport.com. "Maar dat is qua regels erg lastig. Ook is het echt niet zo eenvoudig om de beelden live te verwerken en uit te zenden."
Uiteindelijk kwamen ze, met helmenleverancier Bell, uit op het 'Driver's Eye System'. Het kleine cameraatje weegt 2,5 gram en wordt aan de binnenkant van de helm geplaatst, aan de linkerzijde. In de afgelopen jaren is het syteem getest bij de Formula E.