Volgersaantal Demi Vollering explodeerde na superjaar, TeamNL-atleten populair op Instagram
Demi Vollering na de Tour de France in 2023. © Getty Images

Volgersaantal Demi Vollering explodeerde na superjaar, TeamNL-atleten populair op Instagram

22:05, 05-06-2024

Nederland kent vele sportliefhebbers. En de nationale trots is groot. Dat blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau Nielsen Sports. Oranjekoorts leeft, ook op sociale media. Daar kunnen de sporters deze sportzomer gretig gebruik van maken.

Tijdens grote sportevenementen leven Nederlanders mee met sporters. We juichen als het goed gaat en treuren als het minder gaat. De sporters van TeamNL worden daarin gesteund op sociale media. Dat bleek uit data van Nielsen Sports, dat onderzoek deed naar de impact van TeamNL en alle sporters in Oranje op sociale media ten opzichte van andere landen.

TeamNL-atleten populair op sociale media

Er werd een vergelijking gemaakt met Team USA, Team GB (Groot-Brittannië) en Team Germany. In dat onderzoek werd de interactie op Facebook, YouTube, Instagram, TikTok en X (voorheen Twitter) gemeten. De afgelopen twaalf maanden scoorden fans van TeamNL op vier van de vijf sociale kanalen procentueel het hoogst. Alleen op X werd minder gereageerd.

Vooral Instagram is populair onder Nederlanders. Mathieu van der Poel, baanwielrenners Harrie Lavreysen en Jeffrey Hoogland, atlete Sifan Hassan en springruiter Harrie Smolders zagen hun volgersaantal met meer dan twintig procent stijgen. Demi Vollering had zelfs een stijgingspercentage van 95 procent. Inmiddels heeft zij 235.000 volgers. Het afgelopen jaar won Vollering de Tour de France en Vuelta voor vrouwen.

De sportzomer wordt er dus voor de Nederlanders niet alleen eentje om medailles binnen te slepen, maar mogelijk ook sponsordeals. Hoe meer volgers, hoe aantrekkelijker voor bedrijven.