De vrouw van oud-toptennisser Richard Krajicek ergert zich aan een jaarlijks terugkerend fenomeen. "Kunnen we daar niet eens mee ophouden?", vraagt model, auteur en actrice Daphne Deckers zich af.
Deckers blijkt zich te storen aan 'blue monday'. Dat is een uit de Verenigde Staten overgewaaide term, waarmee wordt gedoeld op de derde maandag van januari.
De theorie is dat 'blue monday' de deprimerendste dag van het jaar is, omdat je tegen die tijd je goede voornemens alweer hebt opgegeven. Daarnaast dringt het besef door dat je er ook in het nieuwe jaar financieel niet zo best voorstaat.
Psycholoog
In haar column voor De Telegraaf schrijft Deckers: "Inmiddels weten we allemaal dat deze dag ooit door een reisbureau is verzonnen om mensen over te halen hun zonvakantie alvast te boeken, waarbij ze een psycholoog hadden betaald om het ‘wetenschappelijk’ in te steken."
11 januari 2025, 20:44
In haar column geeft Daphne Deckers (56) intieme details prijs over haar huiselijk leven. De Nijmeegse is schrijfster, columniste, presentatrice, actrice, scenariste en voormalig fotomodel. Daarnaast is ze de vrouw van Richard Krajicek (53), de succesvolste Nederlandse tennisser ooit.
Somber
Deckers gelooft kortom niet in 'blue monday' en meent dat we ons aan laten praten dat zoiets wel bestaat, of dat zoiets wetenschappelijk aangetoond kan worden. De reden dat het verhaal rond 'blue monday' in de wereld is geholpen, meent ze, is om spullen aan de man te brengen.
Dat gaat zo: "Elk jaar rond deze tijd hoor ik dat ik me somber moet voelen. Commercials sporen me aan mezelf “op te vrolijken” met Blue Monday-deals."
28 mei 2025, 08:11
Richard Krajicek schreef in 1996 Nederlandse tennishistorie door Wimbledon te winnen, is gelukkig getrouwd met een model en bekleedt al jarenlang de functie van toernooidirecteur bij het ABN Amro Open. Toch maakte de oud-toptennisser op en buiten de baan ook de nodige nare dingen mee.
Dalletje
Elk jaar dat riedeltje over 'blue monday' op websites en in talkshows, geeft ons het idee dat er vast wel een kern van waarheid in schuilt. Dat is de kracht van herhaling. "Blue Monday is zo aangeslagen, omdat dit moment van het jaar zich erg goed leent om te denken dat je in een dalletje zit", redeneert Deckers. "Ik merk dat ik daar zelf ook gevoelig voor ben, omdat míjn goede voornemen (minder op mijn telefoon zitten) ook alweer gesneuveld is."
Wat Deckers betreft kappen we met die onzin. "Maar waarom noemen we het voortaan niet Bright Monday?", stelt ze voor. "Waarom draaien we deze zogenaamd sombere dag niet om, en benadrukken we vanaf nu alle positieve dingen?"