FC Twente haalt met Wout Weghorst één van de meest besproken Nederlandse spitsen van de afgelopen jaren terug naar de streek waar hij is opgegroeid. De 33-jarige Oranje-international heeft een akkoord bereikt met de club uit Enschede over een contract voor twee seizoenen.
Weghorst is geboren en getogen in het Twentse landschap. Twee jaar geleden was hij al dicht bij een stap naar FC Twente, maar toen koos hij voor Ajax. Nu kiest hij alsnog voor een dienstverband bij de Tukkers. "Dit is een bijzondere transfer voor mij. Ik ben heel trots om vanaf komend seizoen het shirt van FC Twente te dragen", stelt Weghorst via de officiële kanalen.
Liefde voor FC Twente
De huidig Oranje-international, die vooralsnog géén minuten maakte op het WK, benadrukt dat zijn liefde voor FC Twente een grote rol heeft gespeeld in zijn terugkeer. "Als jonge supporter heb ik met FC Twente in 2001 en 2011 de bekerwinst mogen vieren in De Kuip, in 2010 stond ik op de Oude Markt toen FC Twente kampioen werd en heb ik tijdens vele memorabele Europese avonden in De Grolsch Veste op de tribune gestaan. Dat waren allemaal onvergetelijke herinneringen."
"Voor mij zijn veel voetbaldromen in vervulling gegaan, maar bleef er nog één over… Op deze manier maakt het de cirkel rond. Vanaf komend seizoen ga ik alles geven om dit keer niet als supporter, maar als speler successen te vieren met FC Twente", besluit Weghorst.
Valse belofte richting FC Twente
Twee zomers geleden sprak Weghorst over de mogelijkheid om ooit voor FC Twente te spelen. "Ik heb het altijd gezegd dat ik nog één droom heb. De laatste tijd kwam dat ook al een keer in een interview naar voren. Ik ging als kleine jongen naar FC Twente toe, met mijn broers. We zaten daar op Vak-P, het fanatieke deel van FC Twente. Dat is altijd iets waarvan ik heb gezegd: ja, daar zou ik supergraag nog eens willen voetballen in mijn carrière", zei Weghorst, waarna er tranen vloeiden.
Enkele maanden volgden er echter heel andere woorden, toen hij destijds bij Ajax tekende. "Ik had als kleine jongen al een Ajax-pyjama aan. Jari Litmanen was mijn idool. En mijn opa was een enorme Ajax-fan", vertelde Weghorst bij Ajax TV. "Als we vroeger op vakantie gingen en langs de Johan Cruijff ArenA reden, zei ik al dat ik daar zou gaan spelen. Dat ik hier met mijn kinderen het veld op liep, had mijn opa erg trots gemaakt."
'Enorm trots'
Technisch directeur Erik ten Hag is 'enorm trots' dat Weghorst in Enschede gaat voetballen. "Wie is dat niet als een spits van Oranje met meer dan vijftig interlands naar je club komt? Deze transfer is voor ons een buitenkans. Hij is een op-en-top prof en hét voorbeeld van wat je allemaal kunt bereiken als voetballer wanneer je er alles voor over hebt. Een speler met zo’n indrukwekkende staat van dienst is normaal onhaalbaar voor FC Twente", besluit Ten Hag.
Weghorst op WK met Oranje
Met het akkoord over zijn toekomst heeft Weghorst zijn clubsituatie afgerond, waardoor zijn aandacht weer volledig op het WK met Oranje gericht kan worden. De 33-jarige spits viel de afgelopen weken meerdere keren op tijdens trainingen van het Nederlands elftal. Zo raakte Lutsharel Geertruida onlangs betrokken bij een duel op de training, waarbij hij na een actie van Weghorst naar de grond ging. Ook Noa Lang kreeg te maken met de gretigheid van de pinchhitter van Oranje.
Maduro in de bres voor Weghorst
In de nieuwe aflevering van de Sportnieuws.nl WK-voetbalpodcast komt Wout Weghorst ook ter sprake. Oud-topvoetballer Hedwiges Maduro springt in de bres voor de nieuwe spits van FC Twente. Bekijk de volledige aflevering hieronder óf beluister de podcast op Spotify.
Volg Sportnieuws.nl op Google Discover)