HAMBURG - RB Leipzig is door het concern Red Bull dichtbij promotie naar de Bundesliga. De club timmert hard aan de weg en lijkt spoedig te debuteren op het hoogste Duitse voetbalniveau. Toch was Leipzig niet de eerste keuze van Red Bull.
Volgens de Duitse krant Die Welt voerde de energriedrankgigant zijn er 8,5 jaar geleden verregaande gesprekken met cultclub Sankt Pauli. De Hamburgse club staat momenteel op een degradatieplaats in de 2. Bundesliga en ontvangt zondag het zo gehate RB Leipzig. Gehaat omdat de voetballiefhebbers helemaal niets hebben met de commercie in het profvoetbal. Bij Sankt Pauli en op veel andere plaatsen in Duitsland vindt men dat Red Bull de voetbalcultuur verziekt met de 'oneerlijke' concurrentie tegenover de traditieclubs.
De leiding van Sankt Pauli en Red Bull gingen samen om de tafel. Op het menu stond de club zelf. Red Bull wilde Sankt Pauli kopen. Het was al snel duidelijk dit het hier niet om een 'gewone' sponsoring ging. Het concern wilde niet één van de vele sponsoren zijn, maar juist een hele talentenfariek opstarten. De Oosterijkse miljardair Dietrich Mateschitz had met Red Bull grote plannen in Duitsland. Hij moest en zou een succesvolle voetbalclub opbouwen. Zijn targetsteden waren Hamburg (Sankt Pauli), Düsseldorf (Fortuna), München (1860) en Leipzig.
Uiteindelijk wezen de eerste 3 steden Red Bull de deur. Sankt Pauli, bekend om de hondstrouwe supportersschare, moest er niet aan denken om alle touwtjes uit handen te geven zoals in Salzburg is gebeurd. Austria Salzburg verloor namelijk onder andere de naam en het logo. Dergelijke taferelen konden de Hamburgers niet verkroppen. Red Bull meldde zich dan ook niet meer in Hamburg. Tot zondag. Dan komt het in 2009 opgerichte RB Leipzig weer op bezoek, op weg naar de Bundesliga en om cultclub Sankt Pauli verder in de problemen te drukken.
De 3. Bundesliga dreigt voor de Hamburgse volksclub. En de oost-Duitse club zonder traditie en voetbalcultuur gaat voor de 4e promotie sinds 2009. Op weg naar het grote doel. Landskampioen worden. Het liefst vóór 2023, want dan wordt eigenaar Dietrich Mateschitz 80 jaar.