Om af te trappen: NEE, de tijden van de Formule 1-testweek in Barcelona zeggen niets. Er waren de afgelopen week wat zorgen over de snelheid van de Red Bull RB13 van Max Verstappen, maar over de echte mogelijkheden van de wagen is nog niets te zeggen. Wat kunnen we dan wel concluderen na de 1e rondes met de 2017-auto's?
Haaienvin
Talk of the town in Spanje: de nieuwe haaienvin die alle teams op de auto hebben gezet. Het verlengstuk van de 'motorkap' valt bepaald niet in de smaak bij de teams en fans. Zaterdag nog gaf de nieuwe F1-baas Ross Brawn nog toe dat hij er niets aan vindt. De haaienvin is een gevolg van de nieuwe regels. F1-wagens zijn een stuk groter en breder geworden en de vin is blijkbaar de beste manier om die bruutheid in toom te houden. We moeten er maar aan wennen.
De bezoekers van Sportnieuws.nl weten het wel. Op het moment van schrijven heeft 46% van de stemmers op de poll (klik) laten weten dat ze het lelijk vinden. Maar 19% vindt het vet.
Hekwerk en groene verf
Soms zie je op de auto van Verstappen een soort hekwerk zitten. In de GP-weekenden mag dat niet, want het kan gevaarlijk zijn bij een botsing. Bij de tests zijn er echter geen botsingen en de teams gebruiken het om allerlei sensoren te monteren. Die meten dan weer de prestaties van de nieuwe auto.
Tegenvallende Verstappen
Goed, dan effe het belangrijkste van deze week. Kenners als Jan Lammers en Tom Coronel, die zich gewillig laten interviewen, betwijfelen of de bak van Verstappen wel snel is. Je hebt het niet van ons, maar wat een ontzetttende bullshit. Er zijn in de afgelopen week maar een paar mannen geweest die op de ultrazachte band hebben rondgereden en dus het uiterste uit de auto hebben willen halen. Van de toppers is dat alleen Valtteri Bottas, die op die manier maar 2 tienden sneller was dan Ferrari-Duitser Sebastian Vettel op de zachte band.
De 10 snelste rondetijden per coureur van de afgelopen week. Let op de banden!
1. Valtteri Bottas, Mercedes (Ultrazacht) 1.19.705
2. Sebastian Vettel,Ferrari (Zacht) 1.19.952 +0.247
3. Kimi Räikkönen, Ferrari (Zacht) 1.20.960 +1.255
4. Lewis Hamilton, Mercedes (Superzacht) 1.20.982 +1.277
5. Daniel Ricciardo, Red Bull (Zacht) 1.21.153 +1.448
6. Jolyon Palmer, Renault (Zacht) 1.21.396 +1.691
7. Max Verstappen, Red Bull (Zacht) 1.21.769 +2.064
8. Nico Hülkenberg, Renault R.S. 17 (Zacht) 1.21.791 +2.086
9. Marcus Ericsson, Sauber (Superzacht) 1.21.824 +2.119
10. Felipe Massa, Williams (Zacht) 1.22.076 +2.371
Zelfs al is Ferrari dik sneller dan Red Bull, misschien heeft het team van Verstappen de motor wel een standje lager gezet. Bij de tests weet je het gewoon niet. Daarom is het aantal kilometers absoluut belangrijker. Hoe meer er gereden wordt, hoe meer inzicht de renstallen krijgen over eventuele ontwerpfouten. In de fabriek worden dan aanpassingen gedaan om de auto's betrouwbaarder te maken. Data verzamelen is dus het motto wat dat betreft.
Bottas kwam tot 1508 kilometer, dus die Mercedes is gewoon weer betrouwbaar. Vettel 'deed' er 1191, Lewis Hamilton 1089, Kimi Raikkonen 931, Marcus Ericsson (verrassend) 907 en Verstappen 809.
Wil je de vetste statistieken van Max bijhouden? Check dan MaxStats!
Nodig?
We zien je denken: is dat nou allemaal wel nodig, die F1-tests in Spanje? Ja, dat is nodig. Ook productieauto's worden onderworpen aan de ziekste tests voordat ze op de markt komen. Bij een F1-auto worden (soms) revolutionaire dingen uitgeprobeerd, anders dan op je Opel Astra, Het is dus essentieel voor de werking van die dingen dat er flink getest wordt. 8 dagen is dan nog krap voor de flink gewijzigde auto's van 2017.
Over 3 weekenden begint het F1-circus in Melbourne, Australië. Wellicht krijgen we komende week, tijdens de laatste serie tests, meer een indruk van de verhoudingen. Op dit punt is er nog niets over te zeggen. 'Experts' die zeggen dat dat wel zo is, hebben het mis. Verstappen hoeft zich niet druk te maken.