Met een klap op een takelwagen tijdens de Grand Prix van Japan, kwam er op 5 oktober 2014 een abrupt einde aan de veelbelovende Formule 1-carrière van Jules Bianchi. De Fransman raakte in coma en kwam daar niet meer uit. Hij overleed vrijdag op 25-jarige leeftijd in een ziekenhuis in Nice. Het talent dat hem werd toegedicht heeft hij vrijwel nooit kunnen tonen.
Het seizoen 2014 in de Formule 1 moest een sleuteljaar worden voor Bianchi. Ferrari had de talentvolle Fransman in 2009 al naar de opleidingsploeg gehaald en zag in hem een coureur voor de toekomst. De Italiaanse renstal leende hem in 2012 uit aan Force India om ervaring op te doen, maar zijn optreden bleef daar beperkt tot enkele vrije trainingen. Hij hoopte in 2013 vaste coureur bij die ploeg te worden, maar het tweede stoeltje bij Force India werd vergeven aan de Duitser Adrian Sutil.
Marussia bood Bianchi in 2013 alsnog de kans om écht te gaan racen in de Formule 1. Het Russische team zag in hem een goede tweede coureur naast de Brit Max Chilton. Bianchi maakte in dat jaar tijdens de Grote Prijs van Australië zijn debuut. Hij werd vijftiende. Hoewel Bianchi in dat jaar nog niet in de punten reed, werd hij ook voor 2014 vastgelegd. Tijdens de Grand Prix van Monaco werd hij negende en boekte hij daardoor twee punten voor de WK-stand. Dat bleken de enige punten die hij ooit zou halen.
Stoeltje bij Ferrari
Kort voor de noodlottige Grand Prix op Suzuka in Japan was Bianchi onderwerp van gesprek. Ferrari had het team voor 2015 nog niet klaar en een terugkeer van Bianchi bij de Italianen werd vermoed. Daar had de Fransman zelf wel oren naar. ,,Natuurlijk voel ik me klaar voor zo'n stap'', liet hij voorafgaand aan de race weten. ,,Ik heb er keihard aan gewerkt om ooit voor Ferrari te rijden. Al sinds ik in 2009 in de opleidingsploeg kwam. Nu heb ik er bijna twee seizoenen op zitten in de Formule 1. Het lijkt een logische stap om nu te maken.''
Die stap kwam er niet. Het raceweekend in Japan werd geteisterd door een cycloon, die daags na de grote prijs over het land zou razen. Hevige buien zorgden ervoor dat het circuit kletsnat was. Nadat de race eerst al korte tijd was stilgelegd, ging het in de slotfase helemaal mis. Uitgerekend Sutil, die eerder nog het stoeltje voor Bianchi bij Force India wegkaapte, gleed naast het circuit en moest worden weggetakeld. Bianchi zag het te laat en schoof met, zoals uit later onderzoek bleek, 126 kilometer per uur op de takelwagen. Daarmee kwam een eind aan zijn loopbaan en uiteindelijk ook zijn leven, nog voor het goed en wel was begonnen.