De FIA gaat bij de Grand Prix van China strenger controleren op buigzame achtervleugels. Veel Formule 1-auto's hadden bij de eerste race van het jaar, in Australië, een achtervleugel die mogelijk niet volgens de regels was.
De F1-teams moeten nog deze week veranderingen doorvoeren aan de achtervleugels van hun auto's. De overkoepelende autosportbond FIA gaat al in de komende GP van China strengere controles uitvoeren op de buigzaamheid van de vleugels, die een rol speelt in de snelheid. De FIA heeft maandag de teams op de hoogte gesteld.
Vorig seizoen moest McLaren zijn flexibele achtervleugel aanpassen, omdat het team er te veel voordeel uit zou halen bij hoge snelheden. Voor dit jaar kondigde de FIA al strengere eisen aan voor de buigzaamheid van zowel de voor- als achtervleugel van de auto's om misbruik te voorkomen.
17 maart 2025, 12:25
Ziggo Sport heeft alsnog toestemming gekregen om beelden van de Formule 1 te gebruiken. Samen met Viaplay Nederland is daar een overeenstemming over bereikt. Bij moederbedrijf Vodafone Ziggo zijn ze in hun nopjes met het nieuws.
Voor- en achtervleugel
Maatregelen voor de voorvleugel worden pas vanaf de Grand Prix van Spanje eind mei van kracht, maar voor de achtervleugel voerde de autosportbond al voor de GP van Australië van afgelopen weekend een scherpere buigingslimiet in.
Alle teams moesten een camera op hun auto plaatsen tijdens de vrije trainingen, zodat de FIA de vervormingen kon monitoren. Na het analyseren van de beelden constateerde de FIA dat bij geen enkele auto de vleugel te ver was doorgebogen, maar ook dat er voldoende aanwijzingen zijn om de buigzaamheid verder terug te brengen.
17 maart 2025, 03:00
De Grand Prix van China organiseert voor het tweede jaar op rij een sprintrace. Vorig jaar trok Max Verstappen - koning van de sprint - daar aan het langste eind. Bekijk hier hoe laat je dit jaar moet inschakelen voor de sprint én de race op zondag.
Grand Prix van Australië
McLaren-coureur Lando Norris won afgelopen zondag de eerste race van het seizoen. Hij eindigde vlak voor Max Verstappen, de regerend wereldkampioen. George Russell van Mercedes werd derde, terwijl zijn teamgenoot Kimi Antonelli de vierde plek pakte. Voor de 18-jarige Italiaan was het zijn eerste race in de hoogste autoklasse. Nico Hülkenberg verraste vriend en vijand met een zevende plek.