Charlie Whiting, de racedirecteur van de Formule 1, is er van overtuigd dat beschermende cockpits geïntroduceerd gaan worden in raceklasses als de Formule 1. Het overkoepelende sportorgaan FIA doet al onderzoek naar de dichte cockpits.
Het debat over de cockpits is na de dood van Justin Wilson weer opgelaaid. De IndyCar-coureur kreeg zondag een brokstuk van een andere wagen tegen zijn hoofd en overleed aan de gevolgen daarvan.
Surtees en Massa
De FIA doet al sinds de dood van Henry Surtees in 2009 (de GP2-coureur werd geraakt door een wiel) en het ongeluk met Felipe Massa een week later (de Braziliaan kreeg een onderdeel van een andere wagen tegen zijn helm en raakte levensgevaarlijk gewond) onderzoek naar een nieuwe vorm van bescherming voor de coureurs.
Twee oplossingen werden destijds afgeschoten omwille van de veiligheid of om praktische redenen. Een gesloten cockpit zou gevaarlijk zijn, omdat een coureur niet kan ontsnappen bij een ongeluk en rollbars zouden het gezichtsveld van de coureurs blokkeren.
Straaljagercockpit
Whiting heeft aan Autosport laten weten dat er al jaren onderzoek gaande is om de coureurs beter te beveiligen. ,,De zogenaamde straaljagercockpit heeft meer nadelen dan voordelen. Ook die rollbars zijn geen oplossing, want ze zijn lelijk en de coureurs zien er minder door. Het is ontzettend lastig om een goede oplossing voor het probleem te vinden."
,,Maar ik geloof er echt in dat we ooit een oplossing gaan vinden, ook al is het bloody hard. We moeten doorzetten. We moeten iets gaan bedenken, ook al zorgt het niet voor honderd procent veiligheid. De huidige situatie moet in ieder geval veiliger worden."
Lees ook: ‘Meisjes willen nu zoals Dafne worden’
Lees ook: FC Twente heeft altijd wel een nieuw excuus
Lees ook: Aanvaller breekt pols van vriendin
Lees ook: Feyenoord houdt grote schoonmaak
Lees ook: ‘Ajax liet me de keuze, en ik heb nog geen rijbewijs’