Max Verstappen heeft de snelste tijd neergezet in de 1e vrije training voor de Grand Prix van Canada. Hij had wat problemen aan zijn band, maar dat werd alweer gauw opgelost. Hij begon, zoals vrijwel iedereen, op mediums en wisselde daarna naar de softs waarmee hij zijn snelste tijd neerzette: 1.15:158. Ook waren er een aantal auto's die flirtte met de 'Wall of Champions'.
Verstappen, die begon op mediums ging in het 1e kwartier continu over zijn eigen tijden heen. De auto's waren aardig aan het stuiteren dus het porpoising-debat zal wel lekker aanhouden. Na ongeveer een kwartier ging Verstappen naar de softs, maar dat leverde lang niets op. Er leek wel wat mis.
Bandprobleem
Toen hij met softs naar buiten kwam, moest hij nogmaals terug. Er scheen wat aan de hand te zijn met zijn achterkant, waardoor hij naar binnen werd gehaald. Over de board-radio gaf hij aan dat hij zijn binnenwiel naar buiten zag komen. Daarna racete hij weer door, probleem opgelost.
Snelste tijd
Ondanks alle bandproblemen kon Verstappen uiteindelijk gewoon doorrijden en hij zette toen de beste tijd van de sessie neer, dit deed hij voor het eerst dit seizoen in vrije training 1. Achter hem eindigde Carlos Sainz en op plek 3 zat Fernando Alonso. Charles Leclerc, die een gridstraf heeft gekregen voor de race, werd 5e. Yuki Tsunoda én bijna ook Alonso hadden een date met de Wall of Champions (de beruchte bocht in Canada waar veel kampioenen ingereden zijn, hun namen staan in de bocht), Tsunoda gaf een echte kus, Alonso kon het net recht brijen.
Porpoising
De afgelopen dagen laaide de hele discussie over porpoising weer op, simpel gezegd het stuiteren van de auto. Lewis Hamilton had hier bij de vorige Grand Prix last van en wilde dat er wat zou veranderen. Dat heeft de FIA gedaan. Hamilton reed met een nieuwe vloer, waardoor hij meer grip had op de weg en minder last had van porpoising. Hij was wel trager dan zijn teamgenoot George Russell.