Dit weekend staat de laatste GP voor de zomerstop op het programma. Traditiegetrouw is dat de GP van Hongarije op de Hungaroring. Sportnieuws.nl zocht uit hoe bepalend de tussenstand van het kampioenschap is bij de zomerstop.
De pauze in het F1-seizoen werd in 2009 voor het eerst ingevoerd. De fabrieken leggen verplicht de werkzaamheden stil voor 2 weken, zodat de werknemers een welverdiende rustpauze krijgen. Niemand kan doorgaan met de ontwikkeling van de auto. Waar coureurs tussen GP’s vaak wel tijd hebben om leuke dingen te doen, geldt dit voor werknemers een stuk minder.
De zomerstop is ook het moment waarop veel teams de aandacht verleggen naar het volgende seizoen. Vooral het middenveld gooit massaal de handdoek. Zij hebben in de meeste gevallen weinig perspectief en in ieder geval minder middelen. Teams als Ferrari en Mercedes hebben nu eenmaal betere mogelijkheden om door te werken en vechten, in ieder geval dit seizoen nog om het kampioenschap.
Opvallende statistiek: WK-leider in zomerstop lang niet altijd wereldkampioen
Hoewel het dus betekent dat er minder vooruitgang wordt geboekt in de 2e seizoenshelft, verandert de stand in het kampioenschap bovenaan in meer dan de helft van de gevallen. Van de 9 seizoenen met een zomerstop, was de zomerkampioen slechts 4 keer ook degene die zich tot wereldkampioen kroonde. Op dit moment leidt Lewis Hamilton het kampioenschap:
Jenson Button (2009), 2 keer Sebastian Vettel (2011 en 2013) en Hamilton (2015) voerden de titelstrijd aan na Hongarije. Zelfs toen de laatste race voor de zomerstop een keer niet in Hongarije was maar op de Hockenheimring, in 2016, ging de titel niet naar de persoon die als WK-leider de zomerstop in ging. In 2010 was het Webber die leidde, maar Vettel die de titel won. In 2012 was Alonso de WK-leider, terwijl Rosberg en Hamilton elkaar afwisselden in 2014 en 2016. In 2017 ging Vettel als leider de zomerstop in.
Wereldkampioen won nog nooit laatste race voor zomerstop
Opvallender is dat de winst in de laatste GP voor de pauze nog nooit naar de uiteindelijke titelwinnaar ging. Mercedes won pas 1 keer in het turbotijdperk in Hongarije, in 2016. In de andere jaren won Daniel Ricciardo 1 keer en Vettel 2 keer. Zelfs in 2009, met het ultradominante Brawn GP, ging de winst niet naar de wereldkampioen.
Vettel lijkt de favoriet voor deze editie, al is het na deze analyse natuurlijk maar de vraag of hij daar blij moet zijn. Hamilton en Vettel wonnen overigens allebei al 3 keer de laatste race voor de zomerstop.
Verstappen (en Red Bull) altijd sterk in Hongarije, maar nog zonder podium
Voor Max Verstappen is de Hungaroring altijd een circuit om naar uit te kijken. Het is traditiegetrouw één van de sterkste banen van Red Bull en de Nederlander, al wist hij er ook nog nooit een podium te halen. Altijd finishte hij bij de beste 5, maar zijn beste resultaat dateert nog uit zijn Toro Rosso-tijd, toen hij 4e werd (2015). Kan hij dit seizoen de hooggespannen verwachtingen wel waarmaken?