Bart Veldkamp opent aanval op snaaicultuur

Bart Veldkamp opent aanval op snaaicultuur

07:03, 16-06-2015 / Laatste Update: 05:46, 13-12-2023

Bart Veldkamp zien we komende winter niet meer terug als coach op de ijsbaan. De Hagenaar is toe aan nieuwe uitdagingen. Hij wil met zijn hoofd op een eigen voedingsreep de aanval openen op de Nederlandse snaaicultuur.

De Haagse ex-schaatser, de laatste jaren actief als trainer bij Team Stressless, is na 27 winters volledig in het teken van schaatsen toe aan nieuwe uitdagingen. ,,Ik heb niet de enorme drang om een absolute topcoach te worden. Ik merk dat ik daar niet mijn motivatie uithaal,'' aldus Veldkamp, die in het verleden nog werkte met Sven Kramer en Ireen Wüst bij TVM. ,,Ik ben al mijn hele leven 150 dagen per jaar op pad geweest en ik heb nu zin om andere dingen te doen.''

Veldkamp blijft als sporttechnisch manager intensief werkzaam bij Team Stressless, maar gaat deze functie combineren met een nieuw project op voedingsgebied. De olympisch kampioen van Albertville 1992 begint een 'antisnaaicampagne'. ,,Snaaien is welbekend gedrag van ons allemaal. Tussen de maaltijden door pakken we dan toch even een Mars of een stroopwafel om de dag door te komen. Daar gaat iedereen de mist mee in. Ik ben mijn hele leven al met voeding bezig, daar ligt voor mij een uitdaging.''  

Met Bart's Bar, een voedingsreep die hij samen met zijn moeder en voedingsdeskundige Ada Veldkamp ontwikkelde, verklaart Veldkamp snaaien de oorlog. ,,Uiteindelijk moet daar een complete voedingslijn uit ontstaan die een gezond antwoord biedt op het snaaien. Niet alleen een reepje, maar ook een drankje en een powershot. Allemaal op natuurlijke basis met biologische producten. Geen suiker, geen converseringsmiddel. Wel groenten, zaden en fruit.''  

Afvallen is niet waar Veldkamp zich primair op richt. ,,Het gaat me erom dat we energieker de dag door kunnen komen met behulp van verantwoorde tussendoortjes. Op sportvoedingsgebied bestaat daar al heel veel van, maar voor de normale mens zitten er veel te veel verborgen suikers in bijvoorbeeld een powerbar of een energiedrankje.''  

Veldkamp had contact met verschillende fabrikanten, maar moest overal concessies doen als het op kwaliteit en de ingrediënten aankwam. Daarom kiest hij voor eigen productie. ,,Dat kost veel geld en energie. Via crowdfunding probeer ik deze droom te realiseren.''