De keuze van tennisgrootheid Roger Federer voor het Japanse merk Uniqlo als kledingsponsor is in zijn eigen land in slechte aarde gevallen. King Roger speelde vanaf 1994 tot Wimbledon uitsluitend in kleding van Nike.
De Zwitserse actiegroep Public Eye heeft de 20-voudig grandslamkampioen erop gewezen dat Uniqlo het niet zo nauw neemt met de omstandigheden voor zijn werknemers.
Brieven
De groep is een actie gestart om brieven te schrijven aan Federer en hem aan te sporen bij de directie van Uniqlo te pleiten voor betere arbeidsomstandigheden. Het Zwitserse boulevardblad Blick kopte woensdag de volgende tekst: ''Naaisters bloeden voor King Roger''.
3x zoveel poen
Federer verscheen op Wimbledon voor het eerst in de kleding van zijn nieuwe sponsor. Naar verluidt vangt hij 3 keer zoveel geld als bij Nike, het Amerikaanse sportmerk dat hem de afgelopen 20 jaar kleedde. Uniqlo beweert zelf dat het zich houdt aan de richtlijnen en dat de mensenrechten niet worden geschonden in hun ateliers. In campagnes voor betere werkomstandigheden voor zijn personeel heeft het bedrijf vaker onder vuur gelegen.