Nederlandse clubs in Champions League steeds slechter bekeken op open net

Nederlandse clubs in Champions League steeds slechter bekeken op open net

admin • 13:53, 01-11-2017 / Laatste Update: 03:39, 07-08-2024

De kijkcijfers van Champions League-duels met een Nederlandse ploeg worden steeds minder goed bekeken. Op het open net, welteverstaan. Het schakelprogramma van Ziggo is namelijk niet in de resultaten opgenomen. Toch kunnen we stellen dat de overgang van de NOS naar SBS de kijkcijfers niet goed heeft gedaan...

Voor de trouwe voetbalkijker was het na het seizoen 2014/2015 even wennen, want na jaren van Champions League-voetbal bij de NOS verhuisden de tv-rechten van het miljardenbal naar de commerciële zender, naar SBS Broadcasting. Onder die naam valt ook Veronica, waar de Champions League sinds 2016 wordt uigezonden.

Gemiddeld aantal kijkers CL-duels op open net met Nederlandse clubs. Noot: SBS Broadcasting stalt CL sinds medio 2016 bij Veronica. pic.twitter.com/r1H5JC7zWn

— Michel Abbink (@sportzeloot) 31 oktober 2017

Uit bovenstaande tweet van Michel Abbink van VI blijkt dat Feyenoord dit seizoen ruim 1 miljoen(!) minder kijkers trekt op het open net dan Ajax in het seizoen 2013/2014. Die editie werd uitgezonden op de NOS en potjes van Ajax trokken toen gemiddeld 2,4 miljoen kijkers.

Flinke daling

Het jaar daarna trok Ajax bij diezelfde omroep ongeveer 2 miljoen kijkers en een jaar daarna keek ongeveer hetzelfde aantal mensen via SBS6 naar het succesvolle PSV, dat de groepsfase overleefde. Daarna werd de Champions League uitgezonden bij Veronica en is het flink bergafwaarts gegaan.

Zi-Za-Ziggo?

In principe kan dat 2 oorzaken hebben. 1. Mensen boeien zich minder voor de Nederlandse clubs in de Champions League en besteden hun tijd op dinsdag- en woensdagavond aan andere dingen. 2. De kijkers zijn over gestapt naar een andere zender, bijvoorbeeld naar het schakelprogramma van betaalzender Ziggo Sport.