Red Bull Leipzig, het slimste en stoutste jongetje uit de sportklas

Red Bull Leipzig, het slimste en stoutste jongetje uit de sportklas

Trevor Wagener • 21:04, 18-11-2016 / Laatste Update: 07:08, 07-08-2024

Voor 'de meest gehate club van Duitsland' staat er vanavond veel op het spel. RB (RasenballSport) Leipzig moet op bezoek bij Bayer Leverkusen en kan voor het eerst in haar pas 7-jarige bestaan koploper worden van de Bundesliga. Daarvoor moeten zij minimaal 1 punt halen. 'Die Bullen' symboliseren de houding van het energiedrankmerk in de sportwereld. In iedere tak van sport waarin het merk actief is, spot het met alle wetten en wordt langzaamaan meer terrein gewonnen, met Leipzig voorop.

Het imago van het merk is bekend. Met een slogan als 'Red Bull geeft je vleugels' en de herkenbare stier in het logo, straalt het bedrijf letterlijk energie uit. Zo ook in de sport, sinds de energiedrank in 1987 op de markt kwam. In 2016 telt het liefst 13 (!) clubs of organisaties, talloze sponsorships en wereldwijde evenementen. Formule 1-coureurs Daniel Ricciardo en Max Verstappen behoren met hun team tot de paradepaardjes. Vanavond kan daar nog een paradepaardje bij komen. Als Leipzig, de ploeg van trainer Ralph Hasenhüttl, dus een puntje weet te pakken.

Oost-Duitse revelatie van het seizoen

Hasenhüttl zorgt er met zijn pressievoetbal in ieder geval voor dat Leipzig als promovendus spectaculair voor de dag komt. Een garantie voor spektakel voor het publiek, en dat ziet Red Bull graag. Ondertussen zet de voetbalclub uit Leipzig het heel Duitsland op z'n kop. RB is ook nog eens de best presterende voetbalclub uit voormalig Oost-Duitsland. Ze zijn daarmee stadsgenoot Lokomotive, dat ooit VfB Leipzig heette en kampioen werd - op elk aspect ontstegen.

Of de promotie van RB Leipzig de supporters van de andere clubs bezig houdt? Mwoah, best wel. Op elk stoeltje dit anti-boekje, 10 pagina's. pic.twitter.com/KthC0ds9xM

— Niels van Marle (@Nielshh) 25 september 2016

Controversieel

Daar waar Verstappen vanwege zijn gedrag op en buiten het circuit bij iedere race de headlines haalt, is er ook al veel gerept over de reputatie van RB Leipzig. De club groeide snel dankzij het geld van Red Bull en wordt daardoor intens gehaat door supporters van clubs uit eigen land. De spelers zijn ingevlogen en de faciliteiten uit de grond gestampt. Daardoor wordt er met afschuw naar de opmars gekeken. Met name de ultra's van Dynamo Dresden hebben een pesthekel aan RB Salzburg en zijn meerdere keren bestraft voor hun uitingen.

Heidenheim vs. Red Bull Leipzig

Pegan billetes falsos con la cara del presidente del R.B#AgainstModernFootball

18/09 pic.twitter.com/1fETGaIjeb

— Anti UEFA Mafia (@antiUEFAmafia) 18 september 2015

Kop van Jut

Dreigementen, boycots, spreekkoren, pesterijen en striemende fluitconcerten. Overal waar RB Leipzig komt, is het een vast ritueel. Desondanks laten zij zich niet van de wijs brengen en gaan ze door met presteren. Winst op Leverkusen, de Champions League-finalist van 2002, zou een nieuw succesje in het nog prille seizoen betekenen. Het ambitieuze Red Bull wil altijd beter zijn dan zijn klasgenoten, heeft de top in zicht en wil daar zo lang mogelijk blijven.