Sponsorgoeroe van de FIFA vindt WK-uitbreiding absurd

Sponsorgoeroe van de FIFA vindt WK-uitbreiding absurd

admin • 21:01, 11-01-2017 / Laatste Update: 06:38, 07-08-2024

De uitbreiding van het WK voetbal van 32 naar 48 landen is een 'absurd' idee en is slecht voor het topvoetbal in de wereld. Dat zegt sponsorgoeroe Patrick Nally, algemeen gezien als de man die van sport een kleine 40 jaar geleden de wereldwijde melkkoe maakte.

Nally, die in 1978 Coca Cola als eerste grote sponsor binnenloodste bij de FIFA, zegt dat het besluit van een groter WK het toernooi op den duur minder aantrekkelijk én minder lucratief gaat maken. "In recordtempo hebben ze dit plan er doorheen geduwd met het idee dat ze er miljarden mee gaan verdienen'', zegt Nally in een interview met persbureau Reuters. "Maar het gaat de FIFA miljarden kosten. Om met dit plan de Aziatische landen te paaien... Het is absurd.''

LEES OOK: Europese voetbalclubs zien niks in WK-uitbreiding

Ongelooflijk stom

"Je hebt een WK-kwalificatietoernooi nodig om bij een eindtoernooi te laten zien dat de besten ter wereld het tegen elkaar opnemen. Het is ongelooflijk stom om alles op één hoop te gooien en te denken dat de kwaliteit dan wel vanzelf beter wordt. Ieder land moet de kans krijgen zich te plaatsen. Ben je niet goed genoeg, dan plaats je je dus niet voor het WK. Klaar!''

Snapt er niks van

Nally snapt de besluitvorming van de FIFA ook niet. Baas Gianni Infantino vindt de uitbreiding passen bij de 'globalisering' van het voetbal en dat het voetbal door meer landen toe te laten aan een eindtoernooi nog meer aan populariteit gaat winnen. Onzin, noemt Nally die redenatie. "Is dit een eindtoernooi voor meer status of om te zorgen dat iedereen kan meedoen? Willen we een toernooi met de besten van de wereld of met spelers die niemand kent en bij geen kind voor opwinding zorgt?"

Overigens vinden wij een WK met 48 landen gewoon heel leuk! :)