De organisatoren van Belgische wielerklassiekers hebben er dit jaar vanwege de terreurdreiging een kopzorg bij. Behalve rugzakcontrole moeten ze verhinderen dat eventuele terroristen het parcours betreden met een vrachtwagen. Zijstraten van drukke zones zullen worden geblokkeerd met betonblokken en aanhangwagens.
De aanslagen in Berlijn en Nice, waar terroristen met een vrachtwagen inreden op een mensenmassa, dwingen de organisatoren van grote wielerwedstrijden tot extra maatregelen in de start- en aankomstzones én in de buurt van populaire beklimmingen, vooral in de Vlaamse Ardennen.
Terreurniveau 3
Flanders Classics, dat onder meer de Omloop en de Ronde van Vlaanderen organiseert, heeft een draaiboek klaar. ,,Dat is opgesteld in samenwerking met de politie", zegt koersdirecteur Wim Van Herreweghe in de Belgische krant Het Laatste Nieuws. ,,We moeten de richtlijnen volgen die gelden bij terreurniveau 3. Naast de tientallen politiemensen die zullen patrouilleren, zetten we zelf 100 stewards in om bagage te checken in de publiekszones. Nieuw dit jaar is dat we ervoor moeten zorgen dat er geen trucks op het parcours kunnen rijden. Het is uiteraard onmogelijk om dit te garanderen voor het hele traject, maar wél voor de plaatsen waar veel mensen samenkomen, zoals de Koppenberg, de Kwaremont en de stad Oudenaarde."
De organisaties van Kuurne-Brussel-Kuurne en E3 Harelbeke nemen dezelfde maatregelen. Het is nog onduidelijk of de organisatie van bijvoorbeeld de Amstel Gold Race tot een soortgelijke beveiliging overgaat.