'Transfersysteem wielrennen moet veranderen'

'Transfersysteem wielrennen moet veranderen'

15:55, 04-08-2014 / Laatste Update: 09:51, 13-12-2023

RIJSWIJK - Terwijl de voetballerij twee periodes kent waarin clubs spelers van elkaar kunnen overnemen tegen een vergoeding, komt het in de wielersport zelden voor dat renners in het seizoen overstappen van team. Een afkoopsom is al helemaal ongebruikelijk. Tijd voor verandering, vindt bijvoorbeeld manager Martijn Berkhout van SEG Cycling.

,,Stel dat je als ploeg vroegtijdig van een dure en matig presterende renner af wil en er nog een ton voor kunt vangen?'' Het zou allemaal best wat vooruitstrevender kunnen, vindt Berkhout. ,,Als bijvoorbeeld Chris Froome vlak voor de Tour zijn been breekt, dan zou zijn ploeg Sky een andere kopman moeten kunnen kopen.''

Sponsorgeld
Het huidige systeem, waarbij renners kortlopende contracten tekenen en na afloop daarvan kunnen vertrekken, komt volgens Luuc Eisenga, voorzitter van de AIGCP (de belangenvereniging voor profteams), ook vanwege de grote onzekerheid binnen de sport. ,,Je bent als ploeg qua budget voor 90 tot 95 procent afhankelijk van sponsorgeld. Als de sponsor na een paar jaar vertrekt, heb je geen ploeg en kan je dus ook geen renners aantrekken. Bij voetbal ligt dat anders. Ajax bestaat over 50 jaar ook nog wel, dus dan kan je investeren voor de lange termijn en langlopende contracten afsluiten.''

Rohan Dennis
​Berkhout heeft al vaker met ploegbazen gesproken over een tussentijds transfersysteem. Nu gebeurt het nog vaak dat als renners rond 1 augustus, de dag waarop transfers bekend mogen worden gemaakt, aangeven weg te gaan, zij een minder programma krijgen voorgeschoteld. Dat een andere optie ook mogelijk is, liet de Australiër Rohan Dennis afgelopen week zien. Hij rijdt sinds maandag niet meer voor Garmin-Sharp maar voor BMC. ,,Al ligt het bij hem iets genuanceerder'', weet Berkhout. ,,Dennis had al een contract voor volgend jaar bij BMC en Garmin was daar zo ziek van, dat ze hem meteen hebben laten gaan.''

Stabiele markt
Net als Berkhout ziet ook Eisenga wel iets in het tussentijds overnemen van renners. ,,Maar dan moet de markt wel stabiel zijn. Ik zou ook niet weten waarom het verboden zou moeten zijn om renners te kopen. Als renner A van ploeg B naar C wil en iedereen is het daar over eens, moet dat kunnen. Zeker als het om jonge talentvolle renners gaat, waarvoor ook nog wat vergoeding naar de ploeg gaat die hem heeft opgeleid. Dat gebeurt al op kleine schaal. Op die manier houden de rijkere ploegen de piramide ook in stand. Maar uiteindelijk gaat er gewoon ook veel minder geld om in wielrennen dan in voetbal. Voor 12 tot 20 miljoen heb je als sponsor een wielerploeg. Voor dat bedrag heb je tegenwoordig één voetballer.''